GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowościTriumf doczesności nad wiecznością, ciała nad duszą
Strona 1 z 3
W Polsce co jakiś czas przetaczają się przez instytucje muzyczne istne kawalkady tych samych tytułów, wykonywanych naraz w wielu miejscach. Swego czasu były to mody na opery Verdiego: naprzód Nabuchodonozora, później Makbeta, teraz przyszła kolej na prezentacje Carmina burana Carla Orffa w formie wielkich widowisk. Po Wrocławiu i scenerii tamtejszej Hali Stulecia, pojawiły się one przed pałacem w Łańcucie, a teraz na dziedzińcu wawelskim w Krakowie. A przecież stanowią one zaledwie pierwsze ogniwo tryptyku, zatytułowanego właśnie Triumfy (Trionfi), które uzupełniają hedonistyczna wizja antycznego Rzymu (Pieśni Katulusa-Catulli carmina, upowszechniane niegdyś, w tym w krakowskiej filharmonii, przez Bohdana Wodiczkę) oraz Zwycięstwo Afrodyty (Trionfo d’Afrodite), po które może też warto sięgnąć, nie mówiąc o wystawieniu całości, jak to przewidywał autor?
Carmina burana stanowią apoteozę świeckiego wymiaru Średniowiecza, na co nie bez wpływu pozostawał być może fakt, że powstały w czasach Trzeciej Rzeszy, kiedy dążono do marginalizacji dziedzictwa chrześcijańskiego. Skądinąd uznane zrazu za przejaw sztuki zdegenerowanej (Entartete Kunst), ale szybko uświadomiono sobie, że niewiele pozostało w kraju autentycznych talentów muzycznych, a więc nie warto marnować takiej okazji. |
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |