GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowości„Łaskawość Tytusa” w Opéra de Marseille
Strona 1 z 5
Praska kreacja mozartowskiej Łaskawości Tytusa w 1791 roku nie spotkała się z przychylnym przyjęciem publiczności, a obecna na sali cesarzowa Maria Teresa miała ponoć nazwać nowe dzieło „niemieckim świństwem”, co zresztą nigdy nie zostało do końca potwierdzone. Prawdą natomiast jest, iż już kilkanaście lat później powróciło ono z powodzeniem - za sprawą żony kompozytora - na europejskie sceny i do roku 1830 należało do bodajże najczęściej wystawianych oper Mozarta.
Niektórzy muzykolodzy tłumaczą to jeszcze dzisiaj wyjątkowymi walorami muzycznymi i zaletami dramaturgicznymi tej opery seria, niezależnie jednak od jej błyskotliwej i trwającej dopiero od zakończenia Drugiej Wojny Światowej rehabilitacji (wystawiają ją prestiżowe teatry i słynne festiwale: np. Festiwal w Salzbourgu w 1976 roku w reżyserii Jean-Pierre’a Ponnelle’a lub Festiwal w Aix-en Provence w 1988 roku) - po przeszło stu latach zapomnienia - trudno się bez zastrzeżeń z tymi opiniami zgodzić. O ile bowiem w partyturze Łaskawości Tytusa nie brak pełnych inspiracji i polotu stronic, podniosłego tonu - a także słabszych fragmentów (zwłaszcza recytatywów), które w dodatku nie zawsze wyszły spod pióra Mozarta - o tyle zredagowane przez Caterino Mazzolę według Metastasia libretto najeżone jest absurdalnymi rozwiązaniami, dziwacznymi zwrotami intrygi i brakiem wyraziście nakreślonych portretów psychologicznych bohaterów oraz ich szczerze nas poruszających uczuć. |
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |