GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowości„Łaskawość Tytusa” w Opéra de Marseille
Strona 2 z 5
Wprawdzie posiada ono wysoce polityczny wydźwięk, dodatkowo wzmocniony kontekstem Rewolucji Francuskiej, a motorem dramaturgicznym dzieła staje się posiadający uniwersalny wymiar akt przebaczenia, toteż można domniemywać, że o niegdysiejszej popularności dzieła decydowała zwłaszcza jego podkreślająca wartości moralne - zdolne do podbudowania zbiorowego samopoczucia - treść. Dzisiejszy odbiorca pozostaje wobec niej raczej zupełnie obojętnym, a w rzeczonej operze dostrzega przede wszystkim kolejny przykład żywotności mozartowskiego geniuszu (choć wyraźnie słabszej niż w poprzedzającym Łaskawość Idomeneuszu), zdając sobie zarazem sprawę, iż ma tu do czynienia z trącącą konserwatyzmem i nieco spóźnioną próbą wpłynięcia na ewolucję gatunku opera seria.
Można jednak na tę sprawę spojrzeć jeszcze inaczej, co uświadamiają nam napisane przez francuskiego muzykologa Lionela Ponsa słowa: „Łaskawość Tytusa nie wpisuje się w jakąś konkretną tradycję, ani nie usiłuje stworzyć nowej tradycji. Dzieło to jest w pewnym sensie rodzajem no man’s landu sztuki lirycznej - nie przychodzi ono z obszaru baroku, ani z psychologicznej eksploracji, lecz z dążenia ku światłości, tak jak to się dzieje w przypadku Czarodziejskiego fletu. |
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |