GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowościQudsja w krainie mgły
Strona 1 z 4
Inscenizację opery Pawła Szymańskiego Qudsja Zaher można analizować w wielu płaszczyznach. Dzieło jednego z czołowych polskich kompozytorów średniego pokolenia dobrze oddaje założenia stylistyczne muzycznego postmodernizmu i oryginalne inklinacje samego twórcy. Szymański bowiem wplata w trwający ponad 2 godziny utwór zarówno dźwięki pochodzące z natury, np. szum wody czy nagrania z krótkofalówek, jak też fragmenty generowane elektroniczne.
Jest też orkiestra symfoniczna i szereg efektów akustycznych tworzonych na żywo, np. tupanie, odgłosy spadających kamieni. Indywidualny styl Szymańskiego poznajemy też po fragmentach będących jakby stylizają fug Jana Sebastiana Bacha, zaś w partiach śpiewanych przez solistów pojawiają się charakterystyczne dla niego oddzielania poszczególnych dźwięków a także ostinatowe pseudoorientalne melizmaty pełne glissand i skoków interwałowych. W warstwie czysto muzycznej łatwo więc rozpoznać rękę Pawła Szymańskiego, co jest w sporej mierze zasługą panującego nad ogromnym zespołem wykonawców i dzierżącego batutę Wojciecha Michniewskiego. |
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |