GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowościQudsja w krainie mgły
Strona 3 z 4
Akcja opery jest oczywiście w dużej mierze symboliczna i umowna, ale dzięki niezwykłej wyobraźni scenicznej reżysera Eimuntasa Nekrosiusa i jego syna, scenografa Mariusa Nekrosiusa, nabiera konkretnych kształtów. Na początku spektaklu mamy jakby reminiscencje akcji ratowniczej na morzu. Na horyzoncie pojawia się łódź patrolowa a z wody wyciągane są pojedyńcze kamizelki ratunkowe bez ciał ofiar.
Akcja toczy się jednak głównie na dnie a pod powierzchnią wody czasem pojawiają się śruby przepływających staków. Wokół postaci Przewoźnika skupiają się zmarli oferując rozmaite dobra, pieniądze, ubrania. Jest sporo przemocy. Co jakiś czas wkracza na scenę chór chłopięcy w mundurkach reprezentujący Strażników Pamięci. Liczne zadania sceniczne poza słownym komentarzem wykonuje Nauczyciel - aktor Andrzej Niemirski, a także statyści. Mamy tutaj np. Pana Młodego, jest też oryginalny ptak.
Zmarli niekiedy biją się, innym razem apatycznie krążą po scenie lub zsuwają się z morskich skał. Opera jednak, choć w założeniu ma dwa akty i prolog, jest grana bez przerwy. W drugiej połowie, kiedy pomysły reżyserskie kończą się, rzecz staje się po prostu nudna, bo przy akompaniamencie monotonnej muzyki pojawia się albo Qudsja, albo chór zmarłych, albo chór chłopięcy, ale twórcy spektaklu nie mają już prawie nic do przekazania publiczności. |
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |