opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria



T. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego




30 kwiecień 2024       


Wydarzenia

  •  JKM Elzbieta II 627-106.jpg
  • Jubileusz,Opera Nova 670-14.jpg
  • La Fenice 612-28.jpg
  • Mozart w WOK 336-437.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-116.jpg
  • Pierscien w Warszawie 810-4710.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-325.jpg
  • Domingo w Zabrzu 272-252.jpg
  • Manru 669-236.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 345-174.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 345-62.jpg
  • La Fenice 68-88.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 345-158.jpg
  • Pierscien w Warszawie 916-110.jpg
  •  JKM Elzbieta II 627-100.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 638-288.jpg
  • Pierscien w Warszawie 810-4683.jpg
  • Domingo w Zabrzu 272-219.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 345-126.jpg
  • Papiez 131-123.jpg

Tłumacz na

Polish English French German Italian Russian

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

76 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Przegląd nowości

Obecność polskiej muzyki w Paryżu

W ostatnich miesiącach obecność polskiej muzyki w Paryżu daje o sobie znać w sposób bardziej wyraźny i zauważalny niż zazwyczaj, na co wpływ mają odbywające się tutaj w różnych miejscach i z udziałem wybitnych artystów koncerty. Pisałem już w tym miejscu o zorganizowanym w zeszłym roku w słynnej Sali Pleyela cyklu koncertów poświęconym dziełom Karola Szymanowskiego, z okazji sto trzydziestej rocznicy urodzin. Jego dzieła wykonywała London Symphony Orchestra, prowadzona kolejno przez Petera Eötvösa i Valery’ego Gergieva. Pod koniec stycznia bieżącego roku w tej samej sali z gorącym przyjęciem publiczności spotkało się przypomnienie Epitafium Katyńskiego Andrzeja Panufnika (wykreowanego w 1968 roku w nowojorskiej Carnegie Hall), będącego hołdem kompozytora dla dziesiątków tysięcy polskich jeńców, bestialsko zamordowanych w 1940 roku na rozkaz Stalina. To zaledwie siedmiominutowe, ale jakże wstrząsające dzieło zabrzmiało w interpretacji Orchestre National d’Ile de France pod dyrekcją wybitnego szefa włoskiego Enrique Mazzola i w obecności przybyłej specjalnie na tę okazję z Londynu żony kompozytora. W krótkiej rozmowie Lady Panufnik podkreśliła fakt, że pisanie tego muzycznego hommagium było dla jej męża sprawą pierwszorzędnej wagi, niezwykle osobistą i wewnętrzną potrzebą, a zarazem obowiązkiem moralnym wobec bliskich mu osób i całego pokolenia.

Paryz,koncert 1

Zaś zapytana o obecność muzyki Panufnika w Polsce, wyraziła swój optymizm wynikający z tego, że coraz więcej młodych dyrygentów sięga po partytury jej męża i stara się o ich publiczne wykonania. Jej zdaniem zjawisko to powinno jeszcze bardziej się nasilić w związku z przypadającą w przyszłym roku setną rocznicą urodzin Panufnika. Tymczasem, jak wiadomo, świętujemy stulecie urodzin Witolda Lutosławskiego, którego przyjaźń z Panufnikiem sięga aż do czasów drugiej wojny światowej - w tym dramatycznym okresie zarabiali na życie grając wspólnie na fortepianie w warszawskich kawiarniach. W Paryżu inauguracja roku Lutosławskiego miała miejsce 24 stycznia w Sali Pleyela, w której Orchestre de Paris pod dyrekcją jej muzycznego szefa Paavo Järviego wykonała Koncert fortepianowy bohatera wieczoru. Wzruszającym był fakt, że za fortepianem zasiadł wybitny artysta polski, któremu ów koncert został dedykowany i który był zarazem jego pierwszym odtwórcą: chodzi oczywiście o Kristiana Zimermana, który zmuszony niemilknącymi owacjami uszczęśliwił dodatkowo publiczność zagranym na bis utworem Grażyny Bacewicz. 27 lutego na estradzie pojawili się Filharmonicy Berlińscy, którzy pod batutą Simona Rattle’a oprócz Métaboles Henri Dutilleux i drugiej Symfonii Schumanna wykonali Koncert wiolonczelowy Lutosławskiego z Miklosem Perenyi w roli solisty. Do końca bieżącego roku w Sali Pleyela nasz jubilat zostanie jeszcze uhonorowany w trakcie trzech prestiżowych koncertów. Otóz 7 czerwca Orkiestra Filharmoniczna Radia Francuskiego pod dyrekcją Jukka-Pekka Sarastego będzie interpretować III Symfonię, 12 czerwca Andrey Borejko stanie na czele Orkiestry Paryskiej, aby zaprezentować Koncert na orkiestrę, a 19 listopada Münchener Kammerorchester pod batutą Alexandra Liebreicha wykona Muzykę żałobną. Nie sposób też nie wspomnieć o zaplanowanym na 16 grudnia w amfiteatrze Opéra Bastille koncercie, podczas którego soliści Atelier Lyrique Opery Paryskiej (Ilona Krzywicka - sopran, Andreea Soare - sopran, Agata Schmidt - mezzosopran, Michał Partyka - baryton) zaśpiewają między innymi cykl Pięć pieśni do tekstów Kazimiery Iłłakowiczówny Lutosławskiego oraz jego Piosenki dla dzieci.


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART