GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowościQudsja w krainie mgły
Strona 4 z 4
Warto w końcu powiedzieć o samych wykonawcach. Kompozytor przyznał, że pisał operę mając w uszach niezwykły głos sopranistki Olgi Pasiecznik i cały utwór jest praktycznie jej dedykowany. Partia wokalna, miejscami niezwykle trudna, z uporczywie powtarzanymi skokami interwałowymi i z sekwencjami przechodzącymi w krzyk, robi wrażenie i daje pojęcie o możliwościach solistki. Barwa jej głosu ani na chwilę nie traci swego uwodzicielskiego ciepła i pewności intonacyjnej.
Olga Pasiecznik dobrze też wczuwa się w rolę nieszczęśliwej ale ogromnie zdeterminowanej Qudsji Zaher. Rolę Przewoźnika powierzono znakomitemu basowi z Teatru Wielkiego w Poznaniu Damianowi Konieczkowi, który jednak w celu stworzenia sztucznego pogłosu śpiewa do mikrofonu. Warszawski Chór Chłopięcy działający przy Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina pod kierunkiem Krzysztofa Kusiel-Moroza, w zasadzie nie śpiewa ale rytmicznie deklamuje, oddzielając zgodnie ze stylistyką muzyczną Pawła Szymańskiego, każdą sylabę od siebie.
Wykazuje w tym dużą precyzję. Trudną rolę intonacyjnie i muzycznie ma śpiewający atonalne struktury klastrowe chór Teatru Wielkiego - Opery Narodowej przygotowany przez Bogdana Golę. Dzieło Pawła Szymańskiego jest więc pod wieloma względami bardzo interesujące i oryginalne, choć ze względów czysto scenicznych moglibyśmy się spodziewać skrótów. Qudsja Zaher pojawiła się jednak w repertuarze naszej narodowej sceny w ramach eksperymetującego cyklu Terytoria. Joanna Tumiłowicz |
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |