opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria



T. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego




18 kwiecień 2024       


Wydarzenia

  • Jubileusz,TW Lodz 713-19.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-220.jpg
  • Pierscien w Warszawie 917-4575.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-275.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 455-94.jpg
  • Turandot 23-556.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-107.jpg
  • Pierscien w Warszawie 810-4683.jpg
  • Pierscien w Warszawie 917-4366.jpg
  • Papiez 131-89.jpg
  • Domingo w Zabrzu 272-242.jpg
  • La Fenice 613-46.jpg
  • La Scala w Poznaniu 155-167.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 345-285.jpg
  • Jubileusz,Opera Nova 670-44.jpg
  • Mozart w WOK 336-159.jpg
  • Mistrz i Malgorzata 85-425.jpg
  • Mozart w WOK 440-68.jpg
  • Pierscien w Warszawie 916-81.jpg
  •  JKM Elzbieta II 627-207.jpg

Tłumacz na

Polish English French German Italian Russian

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

63 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Przegląd nowości

Motety Jana Sebastiana Bacha x 2 – Herreweghe i Matt

W latach 2010-2011 ukazały się dwie piękne płyty z Motetami BWV 225-230 Jana Sebastiana Bacha. Na pierwszej z nich – wydanej przez Brilliant Classics – Nicol Matt prowadzi dwa zespoły: Chamber Choir of Europe oraz European Chamber Soloists. Z kolei na drugiej, Philippe Herreweghe kieruje zespołem Collegium Vocale z Gandawy; jest to drugi krążek w katalogu wytwórni Phi [1], którą belgijski dyrygent założył w roku 2010.

Motety Bacha stanowią żelazny repertuar muzyki chóralnej. Jest to muzyka uniwersalna. Pozostawia ona dyrygentowi wiele możliwości interpretacyjnych, ale też bywa rozpatrywana przez pryzmat stylu epoki, w której powstała, co zawęża pole wykonawcze. Granica między swobodą a konwencją jest tym samym bardzo delikatna, w związku z czym na próżno by szukać interpretacji absolutnej, innymi słowy – obiektywnej, pod którą można by napisać, że „taką wymarzył sobie Bach”.

Nicol Matt

Komponując Motety, lipski kantor złożył hołd jednemu z najważniejszych gatunków muzycznych średniowiecza i renesansu. Gatunkowi, który stale ewoluował od początków swego istnienia; zmianie ulegała jego forma, charakter i funkcja społeczna. Warto pamiętać, że w XVII i XVIII wieku terminem motet określano różnorakie utwory religijne, które w jakikolwiek sposób były związane z liturgią [2]. Pomimo gatunkowego anachronizmu, motety Bacha wciąż wywierają na słuchaczach wrażenie. Zachwycał się nimi na przykład Wolfgang Amadeusz Mozart, który miał okazję poznać je w roku 1789 podczas wizyty w Lipsku [3].

Jeśliby wziąć pod uwagę repertuar wokalny Bacha, właśnie motety były najchętniej wykonywanymi jego utworami, głównie przez chórzystów z kościoła św. Tomasza w Lipsku. Paradoksalnie, zachowało się niewiele dokumentów na ich temat, w związku z czym istnieją niejasności co do tego, kiedy i z jakiej okazji powstały oraz ile z nich zaginęło. W XIX wieku sądzono, że są to utwory na chór a cappella, dziś jednak wiemy, że nie był to jedyny sposób ich wykonywania. Jak dowiadujemy się z Leksykonu muzycznego (Musicalischen Lexicon) Johanna Gottfrieda Walthera z roku 1732, partie wokalne motetów mogą być dublowane i wzmacniane przez każdy rodzaj instrumentów.


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART