GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowości„Cosὶ fan tutte” w Opéra de Dijon
Strona 1 z 3 Cosὶ fan tutte (1790) jest już ostatnim dziełem, jakim zaowocowała współpraca Mozarta z librecistą Lorenzo Da Ponte, a zarazem ostatnią już dramma giocoso tego kompozytora. Mamy tu też do czynienia z operą, w której - w porównaniu z Weselem Figara czy Don Giovannim - niewiele się dzieje i której prosta akcja sprawia, że niedoświadczony lub pozbawiony inwencji reżyser może bardzo szybko wywołać u widzów poczucie znużenia. Otóż w pierwszym akcie siostry Fiordiligi i Dorabella stawiają zdecydowany opór wobec zalotów młodych mężczyzn, którzy tak naprawdę są ich występującymi w przebraniu narzeczonymi.
W akcie drugim zaręczone dziewczyny ulegają jednak pokusie, przy czym każda z nich wybiera instynktownie młodzieńca, który pierwotnie był przeznaczony dla jej siostry. I dopiero symbolicznie reprezentujący presję społeczeństwa Don Alfonso sprawia, że wszystko powraca do początkowego układu. Wyreżyserowanie tej przyjmującej eksperymentalny charakter historii nastręcza rozmaite trudności również z tego względu, iż tak naprawdę nie bardzo wiadomo, czy należy ją potraktować serio, czy może spojrzeć na nią z perspektywy gorzkiej ironii. Nic dziwnego, że w minionym stuleciu libretto Da Pontego było przedmiotem ostrej krytyki: podkreślano jego brak wiarygodności i niemoralną wymowę, dziwiąc się, że Mozart mógł napisać piękną muzykę do tak fatalnego tekstu.
|
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |