opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria



T. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego




29 kwiecień 2024       


Wydarzenia

  • Mozart w WOK 336-65.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 638-437.jpg
  • La Fenice 612-117.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 638-9.jpg
  •  JKM Elzbieta II 627-100.jpg
  • Mozart w WOK 329-185.jpg
  • Mozart w WOK 440-40.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-69.jpg
  • Mozart w WOK 336-380.jpg
  • Mozart w WOK 329-240.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 638-288.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-82.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-116.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-43.jpg
  • Mistrz i Malgorzata 347-4184.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-42.jpg
  • Pierscien w Warszawie 916-81.jpg
  • La Fenice 613-46.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 345-158.jpg
  • La Fenice 68-188.jpg

Tłumacz na

Polish English French German Italian Russian

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

131 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Przegląd nowości

„Cosὶ fan tutte” w Opéra de Dijon

Reżyser wprowadza też ciekawą innowację polegającą na rozpoczęciu spektaklu od pokazania sceny finałowej, tak jakby Don Alfonso mówił: „zrobiłem to, co zamierzyłem, a teraz popatrzcie na to, o czym to dzieło opowiada”. Dodajmy, że dokonanie tej zmiany umożliwia zrezygnowanie z zakończenia przedstawienia przewidzianą przez twórców opery lekcją moralności i pozwala widzowi na samodzielne wyciągnięcie wniosków. Ogólnie rzecz ujmując koncepcja argentyńskiego reżysera funkcjonuje dość dobrze, bo kładzie nacisk na odsłonięcie prawdziwej natury ludzkich uczuć, na zrzucenie fałszywych masek, a zarazem przyczynia się do chociażby częściowego uwiarygodnienia całej historii. Widać tutaj też drobiazgowo opracowaną i z polotem prowadzoną grę aktorską solistów, co przecież nie zawsze jest mocną stroną spektakli operowych. Zaś jedyny zarzut, jaki by można Marcialowi Di Fonzo Bo postawić, dotyczy częstego przenoszenia akcji na skrajnie lewą lub prawą stronę sceny, co ze względu na jej potężne rozmiary sprawia, że śpiewacy mają nieraz utrudniony kontakt wzrokowy z dyrygentem. Poza tym ten nieustający i zbyt rozciągnięty w przestrzeni ruch wywołuje w końcu u zmuszonych do śledzenia go z pewnym wysiłkiem widzów zrozumiałe zmęczenie.

Dijon 1

Kierownictwo muzyczne nad nową produkcją sprawuje stojący na czele swego zespołu Les Talents Lyriques Christophe Rousset, który potrafi przykuć uwagę publiczności subtelnym i pełnym niespodziewanych szczegółów interpretacyjnych akompaniamentem, towarzyszącym wyjątkowo długim w tej operze ariom, umiejętnością podkreślania nagłych zmian tempa, klimatu czy stylu oraz pokazania polifonicznego charakteru wielu scen zespołowych, w których łączące się lub przecinające partie wokalne składają się na skomplikowane i genialnie przez Mozarta zaplanowane struktury. Francuskiemu dyrygentowi należy się też wdzięczność za niezwykle trafne skompletowanie młodej i międzynarodowej obsady solistów, wiekiem, temperamentem i typem głosu idealnie pasujących do kreowanych postaci. W roli sprytnego i przewrotnego, wszak w gruncie rzeczy sympatycznego i trzeźwo patrzącego na świat Don Alfonso występuje dysponujący świetnie brzmiącym basem Peter Rose, a jego sceniczną partnerką jest śpiewająca partię Despiny włoska sopranistka Milena Storti, która ukazuje swoją bohaterkę jako aktywną, pierwszoplanową i zalotną kobietę, a nie - jak to się przeważnie w innych inscenizacjach dzieje - podporządkowaną wszystkim służącą. Romantyczną, szlachetną oraz idealizującą miłość parę: Ferrando i Fiordiligi tworzą Ukrainka Sofia Soloviy i Rosjanin Sergey Romanovsky, zaś bardziej od nich pragmatycznymi i nastawionymi na uciechy cielesne narzeczonymi: Dorabella i Guglielmo są Kanadyjka Sophie Harmsen i Norweg Johannes Weisser. Cała czwórka wzbudza gromkie oklaski swoim entuzjazmem, zaangażowaniem, przednim aktorstwem, a także przede wszystkim świeżym brzmieniem świetnie wyszkolonych i po mistrzowsku prowadzonych głosów. Ten kwartet solistów czyni z omawianej produkcji wyjątkowo atrakcyjną pozycję bieżącego sezonu w Opéra de Dijon.

                                                                                             Leszek Bernat      


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART