GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowościŻycie paryskie" Offenbacha w Opéra national de Lyon
Strona 1 z 4
W programie wystawianego pod koniec roku w Operze Lyońskiej Życia paryskiego Jacques'a Offenbacha umieszczono krótki fragment tekstu Reynaldo Hahna (1874 - 1947), pochodzącego z Wenezueli francuskiego kompozytora, dyrygenta, krytyka muzycznego i kronikarza, który przytacza następującą anegdotę: otóż Auber wypowiadając się na temat pewnego kompozytora, którego uważał za pozbawionego polotu, stwierdził: „Ciekawy jestem, co on zrobi, jak trzeba będzie roztańczyć krzesła". Jak słusznie zauważa Hahn, Auberowi także się to nie udało, ale powyższa anegdota służy temu, aby podkreślić, że to właśnie Offenbach jest twórcą zdolnym nawet do „roztańczenia przedmiotów".
Wydaje się bowiem, iż na przykład finałowi trzeciego aktu wspomnianej pozycji nie oprze się żaden mebel i że krzesła czy stoły wirują nie tylko w umysłach ukazanych w libretcie Henry Meilhaca i Ludovica Halévy'ego podchmielonych gości, lecz że dzieje się tak w rzeczywistości. Offenbach pracował nad tą opéra-bouffe przez całe lato roku 1866, po czym doprowadził do jej kreacji parę miesięcy później w paryskim Théâtre du Palais-Royal. Próby przebiegały w trudnej i mało pogodnej atmosferze, biorący w nich udział soliści i aktorzy okazywali dość pesymistyczne nastawienie, zaś krytyka - jeszcze przed podniesieniem kurtyny w górę - wyrażała negatywne opinie. Publiczność nie uległa jednak tym marsowym nastrojom i na prapremierze szalała z zachwytu, co wzbudziło w Offenbachu zanotowaną w korespondencji nadzieję na to, że jego nowe dzieło utrzyma się na afiszu przez całą zimę. Dodajmy, że utrzymało się przez cały rok, a ilość przedstawień osiągnęła liczbę 265.
|
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |