opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria



T. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego




25 kwiecień 2024       


Wydarzenia

  • Pierscien we Wroclawiu 665-116.jpg
  • Domingo w Zabrzu 272-219.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 455-23.jpg
  • Mistrz i Malgorzata 347-39.jpg
  •  JKM Elzbieta II 627-61.jpg
  • Pierscien w Warszawie 810-4691.jpg
  • Mistrz i Malgorzata 347-313.jpg
  • Mozart w WOK 336-65.jpg
  • Pierscien w Warszawie 810-4683.jpg
  • Domingo w Zabrzu 272-149.jpg
  • Domingo w Zabrzu 272-244.jpg
  • Mozart w WOK 336-67.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-237.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-25.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-275.jpg
  • La Fenice 68-303.jpg
  • La Fenice 612-91.jpg
  • Domingo w Zabrzu 272-234.jpg
  • La Fenice 612-117.jpg
  • Mozart w WOK 336-159.jpg

Tłumacz na

Polish English French German Italian Russian

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

68 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Przegląd nowości

Zapomniane primadonny

Utarło się przekonanie, że wielkich operowych śpiewaków mieliśmy zaledwie kilku. Zapytany o to przeciętny Polak wymieniłby pięć, może siedem nazwisk, a wśród nich byłoby pewnie nazwisko: Jana Kiepury, Ady Sari, braci Jana i Edwarda Reszków, bardziej rozeznany w temacie dodałby jeszcze nazwisko Adama Didura czy Marceliny Sembrich-Kochańskiej, albo Stani Zawadzkiej.

Tymczasem prawda jest zupełnie inna. Na przełomie XIX i XX wieku kilkudziesięciu polskich śpiewaków robiło wielkie międzynarodowe kariery, z zasięgu których dzisiaj zupełnie nie zdajemy sobie sprawy. Jakoś tak się stało, że nie dość, że nie potrafimy mówić o osiągnięciach naszych artystów, to na dodatek szybko o nich zapominamy. Mieliśmy i mamy wspaniałych śpiewaków obdarzonych pięknymi głosami, które pozwalały im na zdobywanie uznania na całym świecie.

Nasze soprany koloraturowe były poszukiwanymi wykonawczyniami wirtuozowskich partii Królowych Nocy w Czarodziejskim flecie Mozarta, Gildy w Rigoletcie, czy tytułowej Łucji w operze Donizettiego. Mezzosoprany zbierały uznanie za pamiętne kreacje tytułowej Carmen, podstępnej Eboli w Don Carlosie, czy niekochanej Amneris w Aidzie. Praktycznie nie było sceny i kontynentu,  gdzie nie podziwiano kunsztu naszych śpiewaczek i śpiewaków. Kto dzisiaj pamięta o Ludwice Leśniewskiej, Reginie Pinkert, Marii Mokrzyckiej, Margot Kaftal, czy Rosie Raisie albo Janinie Łukaszewskiej, Teodozji Friderici-Jakowicieja, Aleksandrze Stromfeld-Klamrzyńskiej, Karolina Beethównie, Róży Olickiej, Helenie Zboińskiej-Ruszkowskiej, a przecież każda z nich była w swoim czasie wielką podziwianą primadonną operową, o występy których zabiegali pracowicie dyrektorzy największych scen.                                                                     

Zjawiskowa koloratura

Swoistym klejnotem wśród wymienionych była Regina Pinkert, uczennica Tadeusza Mikulskiego, solistka Opery Warszawskiej, gdzie rozpoczęła karierę w 1886 roku jako Małgorzata w Hugonotach Meyerbeera. Przeglądając listę dokonań tej śpiewaczki trudno uwierzyć, że w czasach kiedy nie było samolotów, ani ekspresowych pociągów bez większych problemów wędrowała z jednego kontynentu na drugi. Kariera tej znakomitej artystki związana była ze wszystkimi wielkimi teatrami operowymi w Europie i obu Amerykach z nowojorską Metropolitan, mediolańską La Scalą czy Teatro Colon w Buenos Aires na czele. Uwielbiana przez publiczność, ceniona przez krytyków była niecodziennym zjawiskiem operowych scen, pisano o niej, że "Czarowała swoim słowiczym śpiewem". Szczególnie ceniono ją za wirtuozerię z jaką wykonywała wielkie partie liryczno-koloraturowe z epoki belcanta. Jej specjalnością były partie w operach Belliniego: Elwira w Purytanach, Amina w Lunatyczce, kochała partie Gily w Rigoletcie, Rozyny w Cyruliku sewilskim Rossiniego, Adiny Napoju miłosnym Donizettiego oraz jego tytułową Łucję. Równie mocno kochała i znakomicie śpiewała partie w operach Meyerbeera: Królowa Małgorzata w Hugonotach, Fides w Proroku.


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART