opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria



T. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego




18 kwiecień 2024       


Wydarzenia

  • Pierscien we Wroclawiu 638-9.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-301.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-107.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-81.jpg
  • Papiez 131-130.jpg
  • Pierscien w Warszawie 810-4710.jpg
  • Jubileusz,Opera Nova 670-96.jpg
  • Grzesinski Marek 85-473.jpg
  • La Fenice 613-37.jpg
  • Turandot 246-345.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 345-126.jpg
  • Domingo w Zabrzu 272-244.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-108.jpg
  • Mozart w WOK 329-185.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-220.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-305.jpg
  • La Fenice 68-303.jpg
  • Pierscien w Warszawie 917-4366.jpg
  • Turandot 952-426.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-96.jpg

Tłumacz na

Polish English French German Italian Russian

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

40 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Przegląd nowości

"Tannhäuser" w Opéra National de Paris

Richard Wagner doskonale znał Paryż, żył nad Sekwaną w latach 1839-1842, to tutaj skomponował Holendra tułacza i powziął zamiar napisania Tannhäusera, do czego go zainspirowała lektura dawnych powieści rycerskich. Rozważał nawet możliwość definitywnego zainstalowania się w tym mieście, które dysponowało wówczas solidną orkiestrą Konserwatorium, świetnymi zespołami kameralnymi i które, jak sądził, mogło mu stworzyć idealne warunki dalszego rozwoju. Przecież od roku 1849 do Niemiec już nie mógł powrocić, bo za swoją działalność rewolucyjną w Dreźnie został skazany na wygnanie. Chciał podbić Paryż niezależnie od swojej trudnej sytuacji finansowej i osobistej, pomimo tego, że miał w nim zaledwie paru oddanych przyjaciół i że tak naprawdę stąpał przecież po terenie źle rozpoznanym i nie tak znowu mu przychylnym. Mało kto znał tutaj jego nazwisko, a nieliczne osoby, które miały okazję gdzieś usłyszeć napisane przezeń dzieła (Berlioz, Nerval czy Delacroix), wyrażały się o nich wysoce krytycznie. Decydując się na wystawienie Tannhäusera w Paryżu, Wagner nie  pomyślał o tym, że tutejsza publiczność, przyzwyczajona do stylu Meyerbeera czy Halévy'ego, nie zareaguje pozytywnie na nieznany jej język muzyczny, na nowatorskie harmonie i obce brzmienia.
 
Image
 
Problemy zaczęły się już zresztą podczas prób, kiedy to kompozytor musiał stawiać czoła niechętnemu nastawieniu dyrygenta Dietscha czy zniechęceniu zmęczonych wymagającą pracą wykonawców. Ostatecznie Tannhäusera udało się wystawić zaledwie trzykrotnie, głównie z powodu precyzyjnie zorganizowanych awantur, polegających na tym, że każde z przedstawień było przyjmowane wrogimi reakcjami, buczeniem i gwizdami, w których nawet brał udział wspomniany wyżej Berlioz. Dzisiaj na szczęście twórczość Wagnera ma we Francji - podobnie jak na całym świecie - tłumy wielbicieli, a każda nowa inscenizacja jego dzieł cieszy się ogromnym zainteresowaniem. Tak też było w 2007 roku, kiedy Opera Paryska przygotowała nową produkcję Tannhäusera w reżyserii Roberta Carsena, pod dyrekcją Seiji Ozawy i z udziałem tak wyśmienitych wokalistów jak Matthias Goerne (Wolfram), Stephen Gould (Tannhäuser), Eva Maria Vestbroek (Elżbieta) i Béatrice Uria-Monzon (Wenus). Nie udało się jednak wówczas docenić walorów koncepcji inscenizacyjnych Carsena, gdyż strajk personelu technicznego Opéra Bastille zmusił (podobnie jak obecnie w przypadku premiery Fausta Gounoda) dyrekcję teatru do zaprezentowania jedynie wersji koncertowej opery. Przypomnienie teraz tej produkcji, w dodatku z zupełnie inną obsadą wokalną i pod dyrekcją muzyczną Sir Marka Eldera, wzbudziło zatem zrozumiałą ciekawość.
 

Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART