opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria



T. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego




26 kwiecień 2024       


Wydarzenia

  • Mistrz i Malgorzata 347-4184.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 345-174.jpg
  • Mozart w WOK 336-65.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-96.jpg
  • Mozart w WOK 336-159.jpg
  • Mozart w WOK 329-153.jpg
  • Turandot 23-205.jpg
  • Mozart w WOK 329-282.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 638-288.jpg
  •  JKM Elzbieta II 627-134.jpg
  • Pierscien w Warszawie 917-4575.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-220.jpg
  • Mozart w WOK 336-273.jpg
  • La Fenice 613-46.jpg
  • Papiez 131-130.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-153.jpg
  • Papiez 131-164.jpg
  • Mozart w WOK 329-240.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-305.jpg
  • Papiez 131-123.jpg

Tłumacz na

Polish English French German Italian Russian

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

104 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Przegląd nowości

"Tannhäuser" w Opéra National de Paris

Ogólnie rzecz ujmując można powiedzieć, że całe przedstawienie kanadyjskiego reżysera jest jakby analizą bezlitosnej i ostrej walki toczącej się we wnętrzu artysty podczas każdego procesu twórczego pomiędzy umysłem i cielesnością, duchem i popędami. Ciekawa jest końcowa scena, w której owinięte w białe prześcieradła Elżbieta i Wenus kładą się obok siebie, stając się niejako w tym momencie siostrami-bliźniaczkami. Pierwsza z nich personifikuje intelekt, rozwagę, duchowość i bezpieczeństwo, zaś druga - pasje, namiętności, zmysłowość i zagrożenie.

Image

Carsen pokazuje, że te oba bieguny, te pozornie tak odległe sfery, nawzajem się uzupełniają i są absolutnie niezbędne do twórczej równowagi. Zapewne również z tego powodu Wolfram staje się w pewnym momencie jakby odbiciem wyciszonego już i pogodzonego ze swoim losem Tannhäusera. Ten ostatni może nareszcie zawiesić swoje dzieło w galerii sztuki, jednak tajemnica tworzenia sprawia, że widz nigdy nie dojrzy, co tak naprawdę ów obraz przedstawia. Można oczywiście z taką wizją opery się nie zgadzać, ale nie sposób odmówić Carsenowi wyobraźni, intrygujących pomysłów, konsekwencji.

Image

Oczekiwana w roli Elżbiety szwedzka artystka Nina Stemme, która nareszcie po raz pierwszy występuje na scenie Opery Paryskiej, poraża niebywałym autorytetem i osobowością,  mocą przyciemnionego sopranu (szczególnie kiedy z woli reżysera przemierza powoli całą widownię, podobnie zresztą jak nieco później czynią to udający się na zamek Wartburg goście-chórzyści), umiejętnością niuansowania klimatów, wspaniałym frazowaniem czy idealnie podtrzymanym piano.


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART