GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowości„Madama Butterfly” wraca na scenę Opery Krakowskiej
Strona 4 z 4
W „kwiatowym” duecie Seminiamo intorno april z drugiego aktu idealnie stapiając się brzmieniowo z Agnieszką Kuk. W inscenizacji Waldemara Zawodzińskiego ich relacja naznaczona jest piętnem bezwzględnej, feudalnej hierarchiczności, zależności, graniczącej momentami z sadyzmem i poniżaniem.
Partia Sharplessa jest mało wdzięczna, albowiem głównie konwersacyjnej natury, a przez reżysera pomyślana dodatkowo na podobieństwo uzależnionego od alkoholu dyplomaty z powieści Lowryego Pod wulkanem. Tomasz Rak bardziej zauważalny wokalnie stał się dopiero w ostatnim, trzecim akcie.
Pojawiająca się w nim Wiktoria Karin-Kałucka ze swej strony stworzyła udany epizod jako Kate, amerykańska żona Pinkertona, podobnie Krzysztof Kozarek w dwuznacznej roli Goro, pośrednika matrymonialnego, by nie rzec stręczyciela, a może tylko zachowującego trzeźwy osąd sytuacji i na swój sposób starającego się dopomóc? Orkiestra pod batutą Marcina Nałęcz-Niesiołowskiego brzmiała zdecydowanie w rozstrzygających momentach akcji oraz w dramatycznym intermezzu poprzedzającym trzeci akt, nic nie tracąc przy tym z impresjonistycznej delikatności artykulacyjnej i wyczulenia na barwy, na przykład w zakończeniu drugiego aktu z chórem „a bocca chiusa” (z zamkniętymi usty), co w zamierzeniu Pucciniego oddać miało korespondujące z miejscem akcji orientalne brzmienie. Dyrygent zadbał zarazem, by dźwięk orkiestry nie stanowił przeszkody dla słyszalności śpiewaków, pozostając z nimi w równowadze. Lesław Czapliński |
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |