opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria



T. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego




29 kwiecień 2024       


Wydarzenia

  • Pierscien we Wroclawiu 665-38.jpg
  • Mozart w WOK 329-185.jpg
  • Domingo w Zabrzu 272-149.jpg
  • La Scala w Poznaniu 155-126.jpg
  • Papiez 131-169.jpg
  • Papiez 131-48.jpg
  • Mozart w WOK 336-365.jpg
  • Mozart w WOK 336-437.jpg
  • La Scala w Poznaniu 155-194.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-113.jpg
  • La Scala w Poznaniu 155-137.jpg
  • La Fenice 68-88.jpg
  •  JKM Elzbieta II 627-168.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-275.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-81.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-320.jpg
  • La Fenice 612-117.jpg
  • Pierscien w Warszawie 916-110.jpg
  • Mistrz i Malgorzata 347-4184.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-19.jpg

Tłumacz na

Polish English French German Italian Russian

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

135 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Przegląd nowości

Wybitny reżyser napisał książkę

W pogoni za ideałem teatru operowego Marek Weiss (dawniej Grzesiński) napisał liczącą 321 stron rozprawę zatytułowaną Biały wieloryb. Ponieważ jest reżyserem prawie wybitnym, był moim wieloletnim towarzyszem pracy w teatrach Wrocławia, Łodzi, Warszawy i Poznania, a poza tym od lat uporczywie uważa, że nie lubię jego żony Izadory. Po przeczytaniu tej książki, postanowiłem jednak opublikować szereg swych uwag. Oto one:

 

1. Narzekanie, że nie lubię Izadory jest piramidalnym nieporozumieniem. Była tancerką zespołową, najpierw narzeczoną, wreszcie żoną wszechwładnego reżysera, w której to roli zastąpiła Beatę też tancerkę (ale solistkę), też filigranową ale towarzyską, roześmianą i lubianą przez otoczenie. Takie uczucia mogłyby częściej spływać również na Izadorę, gdyby Marek z uporczywością i natarczywością nie usiłował  całemu światu wmawiać, że mamy do czynienia z choreografką wybitną, „światowej sławy”, zachwycającą jak tylko gdziekolwiek i cokolwiek choreograficznie  ułoży i dokonującej wiekopomnych cudów, gdy tylko do czegoś się zabierze.

 

Taka postawa wobec żony wzbudza szacunek do mojego współpracownika i przyjaciela, ale jednocześnie kazała napić się święconej wody, gdy się jest dyrektorem Teatru, w którym razem pracowaliśmy.

 

2. Marek dawniej nazywał się Grzesiński i pod tym nazwiskiem stał się jednym z najlepszych polskich reżyserów. Nazwisko Weiss pojawiło się przy  wyjeździe warszawskiego  Teatru Wielkiego do Izraela, kiedy to w bufetach teatralnych szemrano , że ta zmiana nazwiska miałaby Markowi ułatwić karierę między Jerozolimą, a Tel Avivem. Jak było naprawdę, autor pisze o tym w swej książce.

 

3. W Białym wielorybie jest mnóstwo motywów i tematów, które wzbudziły moje zainteresowanie i szacunek. Nie zaliczam do niech niestety tego, co Marek napisał o Robercie Satanowskim. Jeśli zawdzięcza się tak wiele szefowi, patronowi i mentorowi nas wszystkich, to wypadałoby powstrzymać się od niektórych kąśliwości pod jego adresem, jak ja próbuję to czynić, będąc czytelnikiem książki mojego szorstkiego przyjaciela.

 

4. Robię to zresztą z poczucia specyficznej wdzięczności, że oszczędził mi (a nie musiał) zasobów jadu i złośliwości, którymi zionie w swym dziele wobec wielu osób, zdarzeń i zaszłości. W indeksie nazwisk na końcu książki jestem wymieniony aż kilkadziesiąt razy na zaszczytnym drugim miejscu, bodaj zaraz po Izadorze, a przed Mozartem, Puccinim, Verdim i Pendereckim.


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART