GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowości„Madama Butterfly” wraca na scenę Opery Krakowskiej
Strona 2 z 4
Dźwięczny sopran o dramatycznym zabarwieniu odpowiada potrzebom werystycznej partytury z rozbudowaną partią orkiestry, ale w celu uwiarygodnienia wizerunku postaci śpiewaczka sięga również do bardziej lirycznego rejestru, a co za tym idzie subtelnej dynamiki, w której przegląda się cała gama młodzieńczych uczuć, choć od początku jest ona naznaczona tragizmem, skoro od wczesnych lat przyszło jej żyć w cieniu samobójczej śmierci ojca.
Może jedynie w drugim akcie, a zwłaszcza w arii Un bel dì, vedremo, oczekiwałoby się większej artykulacyjnej mocy, albowiem bohaterka przeszła już ewolucję z piętnastoletniego, naiwnego dziewczęcia w chwili zaślubin z Pinkertonem, w świadomą swych celów kobietę, walczącą o swoją pozycję. W tamtych czasach obydwie strony egzotycznych kontraktów matrymonialnych rozumiały ich umowność i sezonowy charakter.
Cho-Cho-San pragnie jednak w pełni zostać panią Pinkerton.W pewnym momencie postanawia nawet użyć ich dziecka jako argumentu mającego skłonić amerykańskiego męża do powrotu, co obróci się wszak przeciwko niej, kiedy on przyjedzie, ale jedynie, by odebrać jej syna, a w czym niechlubną rolę odegra Sharpless, pozornie szlachetny, ale na imperialną modłę. W przypadku rzeczywistej historii, stanowiącej pierwowzór, Pani Motyl wiąże się z angielskim kupcem, który zadba o edukację syna w szkole prowadzonej przez metodystów, a ona sama pozostanie przy życiu. Dodatkowymi atutami odtwórczyni tytułowej roli jest uroda oraz wychodzące naprzeciw intencjom reżysera wystudiowane ruchy i gesty, stylizowane na japońskie formy teatralne. |
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |