opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria



T. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego




20 kwiecień 2024       


Wydarzenia

  • Papiez 131-178.jpg
  • La Fenice 68-303.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 345-174.jpg
  • Pierscien w Warszawie 917-4575.jpg
  • Mozart w WOK 440-68.jpg
  • Papiez 131-89.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 638-437.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 638-9.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 455-94.jpg
  • Pierscien w Warszawie 917-4366.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-157.jpg
  • La Scala w Poznaniu 155-167.jpg
  • Mozart w WOK 329-240.jpg
  • Papiez 131-80.jpg
  • Mistrz i Malgorzata 85-4152.jpg
  • Mozart w WOK 336-273.jpg
  • Papiez 131-48.jpg
  • Domingo w Zabrzu 272-242.jpg
  • Jubileusz,Opera Nova 670-102.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-108.jpg

Tłumacz na

Polish English French German Italian Russian

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

59 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Przegląd nowości

„Cyganeria” Pucciniego w Opéra de Nice

Dla współczesnego reżysera znalezienie odpowiedniego klucza do zajmującego dla publiczności wystawienia Cyganerii nie jest sprawą oczywistą. W różnych miejscach pojawiają się tradycyjne wersje tej opery Pucciniego, z których niektóre starają się wiernie odtworzyć przywołane w libretcie realia, eksponując plastycznie odtworzoną mansardę nad ośnieżonymi dachami Paryża. Tego typu realizacje mają rację bytu i są doceniane przez część widzów, chociaż czasami zdarza się, iż popadają w irytujący sentymentalizm i nie skłaniający do głębszych odczuć banał. Na antypodach takich klasycznych i konwencjonalnych obrazów znajdują się nie zawsze udane, a niekiedy wręcz kompletnie nietrafione próby uwspółcześniania rzeczonego dzieła, w skrajnych przypadkach doprowadzające do kompletnej porażki artystycznej. Tak właśnie się na przykład dzieje z pokazywaną obecnie w Operze Paryskiej „wizją” niemieckiego reżysera Clausa Gutha. Rozgrywające się w przywołanej mansardzie wydarzenia przedstawia on jako wytwory majaczenia głodnych i zmarzniętych bohaterów, osadzając swą narrację w scenerii kapsuły kosmicznej (!).

 

Cyganeria,Niicea 1

 

Co gorsze, jego koncepcja nieustannie pozostaje w sprzeczności z muzyką, a to jest przecież najpoważniejszy zarzut, jaki można postawić operowej realizacji. Pomiędzy stereotypowymi propozycjami i absurdalnymi transpozycjami rozciąga się jednak niezwykle szerokie pole do działania, które teraz z powodzeniem wykorzystuje w Operze w Nicei reżyser – a zarazem aktor, autor i librecista – Kristian Frédric. Przypomnijmy zatem, że dzieło Pucciniego opowiada o grupce beztroskich przyjaciół, łaknących pełnej wolności i niczym nieograniczonej miłości, którzy nagle muszą się zmierzyć z dramatem śmierci dziewczyny, spowodowanej zbierającą wówczas straszliwe żniwo gruźlicą. Otóż Frédric celnie znajduje analogię podobnej atmosfery i atakującej wielu przedstawicieli młodego pokolenia choroby w znacznie bliższych nam czasach. Chodzi tutaj o lata dziewięćdziesiąte zeszłego wieku, czyli okres nacechowany pewną liberalizacją obyczajową, nad którym zawisł cień tragedii nierozpoznanej jeszcze wówczas AIDS, będącej przyczyną zgonów wielu młodych ludzi. Francuski reżyser wyznaje, że temat ten jest mu szczególnie bliski, znajdując echo w jego własnych doświadczeniach, przeżyciach i traumach. Na początku przedstawienia na opuszczonej jeszcze kurtynie umieścił on pod tytułem opery wymowny i poetycko brzmiący napis „Płatki śniegu ostatnich tchnień”. 


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART