GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowościUprowadzenie czy wyprowadzka?
Strona 1 z 3
Premiera arcydzieła Mozarta w arcyciekawej inscenizacji to z pewnością wydarzenie kulturalne. W przypadku nowej (starej) produkcji Warszawskiej Opery Kameralnej jest to również wydarzenie niemalże polityczne, bo zostało wywołane przez inwazję Rosji na Ukrainę. Dla niewtajemniczonych zagadkowe mogą się wydawać akcje kilku mężczyzn ubranych w robocze kombinezony, którzy starannie owijają w folię i pakują rekwizyty i inne elementy scenicznej oprawy Uprowadzenia z seraju, które miało tutaj premierę stosunkowo niedawno, 20 kwietnia 2018 roku.
Gdzie wywożone będą te atrybuty przedstawienia? Wprawdzie tylko symbolicznie, ale do Sankt Petersburga. WOK nie chce już produkcji, którą firmował Jurij Aleksandrow, bo temu artyście przyszło do głowy popierać Władimira Putina. Przygotowała więc sceniczną eksmisję dzieła tam, skąd przyszło. Już po ogłoszeniu programu Festiwalu Mozartowskiego Rzeczpospolita piórem Jacka Marczyńskiego napisała, że znalazł się tu spektakl, zrealizowany przez Jurija Aleksandrowa.
Konieczna była zdecydowana reakcja. Zadania podjął się Michał Znaniecki, który w libretcie tej opery z partiami mówionymi czyli Singspielu, dopatrzył się szans na ukazanie bałaganu geograficzno-logistycznego, bo są tutaj reprezentowani oczywiście Turcy, ale też Włosi, Hiszpanie, nawet jest Angielka. Śpiewa się, tak jak Mozart przykazał, po niemiecku, ale dialogi, lekko podrasowane, są wypowiadane po polsku. To wszystko daje dodatkowy efekt komiczny, bo wszyscy, także postacie sceniczne pakowane są do wielkich skrzyń, opisują te elementy wysyłki ze śmiesznymi błędami pakujący robotnicy. |
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |