GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowościDyptyk z duchami
Strona 1 z 3
Dyptyki operowe to niezły wynalazek, bo otrzymujemy w cenie jednego biletu dwie opery, dwie śpiewane historie. Tak więc „nuda”, która niekiedy prześladuje kobylaste przedstawienia klasyczne, ma tutaj mniejsze pole do popisu. Zresztą taki komentarz wyrażający zachwyt usłyszałam wychodząc już po premierze dyptyku: Telefon i Medium Gian Carlo Menottiego w Basenie Artystycznym Warszawskiej Opery Kameralnej. Komentarz brzmiał tak: „Bo to nie była zwykła opera, tylko coś ciekawego”.
Skąd taka opinia? Najbardziej znanym dyptykiem operowym jest wystawienie podczas jednego wieczoru Pajaców Leoncavalla i Rycerskości wieśniaczej Mascagniego. Te dwie krótkie, prawie jednoaktówki operowe połączył styl – weryzm, czyli jakoby pokazanie życia zwykłych ludzi, a nie królów czy bogiń i mitycznych władców. Innym niekiedy spotykanym łącznie dyptykiem są dwie jednoaktówki Stanisława Moniuszki Verbum nobile i Flis.
Jednak ten połączony spektakl, jak i poprzednio omówiony werystyczny, wymagają zaangażowania całej machiny teatralno-muzycznej, chóru, statystów, solidnej orkiestry itd. Do dyptyku Telefon i Medium można było zaangażować kameralny skład orkiestrowy i pięcioro solistów śpiewających oraz zdolnego dyrygenta Kubę Wnuka. Akcja każdej części toczy się w jednym miejscu, co zresztą przy dzisiejszych możliwościach technicznych teatrów nie ma już większego znaczenia. Co ważne – dwie krótkie opery Gian Carlo Menottiego, według libretta samego kompozytora, to na polskich scenach operowych mało znana perełka repertuarowa. |
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |