opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria



T. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego




27 styczeń 2023       


Wydarzenia

  • Jubileusz Paprockiego 690-36.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 455-8.jpg
  • La Scala w Poznaniu 155-126.jpg
  • La Fenice 612-3.jpg
  • Turandot 246-345.jpg
  • Mozart w WOK 329-240.jpg
  • Mistrz i Malgorzata 85-4152.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-107.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-42.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-237.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-55.jpg
  • Domingo w Zabrzu 272-242.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 345-174.jpg
  •  JKM Elzbieta II 627-113.jpg
  • Turandot 23-205.jpg
  • Mozart w WOK 336-365.jpg
  • Mozart w WOK 336-8.jpg
  • Turandot 674-109.jpg
  • Pierscien w Warszawie 916-81.jpg
  •  JKM Elzbieta II 627-168.jpg

Tłumacz na

Polish English French German Italian Russian

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

27 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Przegląd nowości

„Maria Stuarda” Donizettiego w Grand Théâtre de Genève

Grand Théâtre de Genève realizuje cenną i jak na dzisiejsze kryzysowe czasy dość śmiałą inicjatywę zaprezentowania na przestrzeni trzech lat operowej trylogii Gaetano Donizettiego, zbudowanej wokół historii angielskiej dynastii Tudorów. I tak w minionym roku wystawiono już Annę Bolenę, w przyszłym sezonie zaplanowano przygotowanie Roberto Devereux, zaś obecnie publiczność ma okazję obejrzeć na tej scenie drugą część wspomnianego cyklu, którą jest Maria Stuarda.

 

Maria Stuarda,Genewa 1

 

Niezależnie od kontekstu historycznego, w jakich osadzone są owe trzy dzieła, nie należy doszukiwać się w nich wierności realiom. Jeśli bowiem Donizetti i jego librecista Giuseppe Bardari niezwykle swobodnie traktowali autentyczność opisywanych w Marii Stuardzie wydarzeń, to dlatego, iż ich najważniejszym celem bylo stworzenie pięknej muzyki do libretta skoncentrowanego na miłosnym dramacie prowadzącej do śmierci zazdrości. Warto przypomnieć, że tytułowa bohaterka rzeczywiście spiskowała przeciwko królowej Elżbiecie I z zamiarem przejęcia od niej korony, za co została uwięziona i ostatecznie stracona. 

 

Maria Stuarda,Genewa 2

 

Librecista wzbogacił jednak tę prawdziwą historię o fikcyjny wątek miłosny, wprowadzając postać hrabiego Leicestera, kochanka knującej zdrajczyni i zarazem obiekt namiętnego uczucia królowej. I to właśnie bezlitosna konfrontacja pomiędzy tymi kobietami stała się dla Donizettiego pretekstem do skomponowania porywających nas popisów wokalnych ucieleśniających je śpiewaczek. Wszakże w swojej przygotowanej dla teatru w Genewie inscenizacji reżyserka Mariame Clément przedstawia obie królowe nie tyle jako rywalki, co raczej jako postaci zabiegające o budowanie swojego publicznego wizerunku, diametralnie się od siebie różniące, a przecież zarazem nawzajem uzupełniające. 


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART