GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowości„Maria Stuarda” Donizettiego w Grand Théâtre de Genève
Strona 2 z 4
Chodzi tutaj zatem o odmienne oblicza kreowania obrazu władzy, przejawiające się też na płaszczyźnie sposobu bycia i ubierania. Elżbieta jest jeszcze w trakcie poszukiwania własnego stylu, a tymczasem obiera sobie za wzór swojego ojca, czyli Henryka VIII, którego sylwetka pojawi się na moment na scenie. Reżyserka pokazuje ją w jakimś biurze, którego wystrój (stół ze współczesnym telefonem) kontrastuje z ogólną estetyką scenografii Julii Hansen. To biuro symbolizuje jednocześnie przestrzeń realną i mentalną, sygnalizuje też, że Elżbieta pozostaje w tym samym czasie w środku historii i poza nią.
Fakt, że - jako się rzekło - naśladuje ojca znajduje odzwierciedlenie w jej wyglądzie, przyciągającym wzrok krótko ostrzyżonymi włosami czy męskimi spodniami. Widać, że w tym przypominającym rodzaj zbroi stroju nie czuje się swobodnie i naturalnie. W ujęciu Clément Elżbieta jawi się jednak także jako kobieta opanowana trudną do powstrzymania żądzą cielesną, manifestującą się na przykład w scenie intymnego zbliżenia z Leicesterem.
Co ciekawe, Maria Stuarda zostaje nam najpierw pokazana jako osoba widziana oczami Elżbiety, będąca jakby ucieleśnieniem jej własnych kompleksów, fantazmów i braków w zakresie kobiecości, zmysłowości, macierzyństwa i naturalnej elegancji. To dlatego Maria pojawia się w środku wypełniającego przestrzeń i zanurzonego w tajemniczej poświacie (reżyseria świateł Ulrik Gad) lasu, pozostając w pełnej harmonii z otaczającą ją idylliczną i emanującą spokojem przyrodą. Następnie Mariame Clément oddala się od punktu widzenia Elżbiety i uświadamia nam, że Maria wykorzystuje przyrodę do kreowania swego wizerunku, próbując się pokazać jako osoba skromna i zupełnie niezainteresowana zdobyciem władzy. |
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |