GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowościW stronę Jerozolimy i Konyi
Strona 1 z 3
Do tej pierwszej za sprawą Krzysztofa Pendereckiego, do tej drugiej poprzez osobę poety Dżelaleddina Rumiego, którego wiersze wykorzystał Karol Szymanowski w swojej III Symfonii „Pieśni o nocy“, a którego, jak przypomniał dyrektor Mateusz Prendota, 815 rocznica urodzin przypadła właśnie 30 września. A zatem w przededniu Dnia Muzyki zainaugurowany został nowy sezon Filharmonii Krakowskiej.
Niewątpliwie jednym ze źródeł inspiracji Krzysztofa Pendereckiego do napisania kompozycji Kadisz (judaistyczna modlitwa za zmarłego*) był rapsod dramatyczny Ocalały z Warszawy Arnolda Schönberga, zwłaszcza w drugim ogniwie z występującym narratorem. Podobny jest też skład chóru, zredukowany do głosów męskich, tyle że przejmujące wrażenie tamtego utworu wynika z jego porażającej aforystyczności, podczas gdy opracowanie Pendereckiego jest znacznych rozmiarów. Szkoda wszak, że kompozytor zamiast głosów: sopranu i tenora, nie przeznaczył kompozycji na hazzana (kantora synagogalnego), wtedy w czwartym ustępie, który mógłby był zostać ukształtowany ad libitum, z uwzględnieniem koloryzowania śpiewu melizmatami w stopniu zależnym od wykonawcy, jak to czynili Gerszon Sirota czy Mosze Kusewicki. |
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |