GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowościWszystkie opery Ryszarda Wagnera (13)
Strona 9 z 10
Jest nim muzyczny wstęp eksponujący i splatający cztery znane już motywy – przebudzenie Brunhildy przeciwstawił Wagner motywowi Erdy współgrającemu z motywem fal Renu i przeznaczenia, wprowadzając jednocześnie nowy motyw: złotych nici życia. Jest to jakby odsyłanie do wydarzeń, które już były, a zarazem zapowiedź tragicznych zdarzeń jakich będziemy świadkami.
Do grupy miejsc wyjątkowych należy z pewnością finał drugiego aktu – scena przysięgi zemsty składana przez Brunhildę, Hagena i Gunthera oraz kluczowa scena III aktu – opowiadanie Zygfryda. Zagubionego w lesie, podczas polowania Zygfryda, odnajduje Hagen i jego drużyna. Syn Alberyka zarządza odpoczynek, podczas którego Zygfryd opowiada o kolejach swojego życia.
To najbardziej dramatyczny z Wagnerowskich monologów wypowiadany przez bohatera zupełnie nieświadomego tragicznej sytuacji w jakiej się znalazł, a zarazem ponowna retrospekcja najważniejszych motywów muzycznych całej tetralogii. Niby na pozór jest to scena zupełnie statyczna, akcja jakby się zatrzymała, ale intensywność ekspresji muzycznej nie pozostawia widzowi cienia złudzenia tego co za chwilę się tutaj rozegra. Śmiertelny cios jaki zdał Zygfrydowi oszczepem Hagen jest poniekąd jedynym możliwym rozwiązaniem nagromadzonych w muzyce emocji. W tym momencie tragizm muzyczny Pierścienia Nibelungów osiąga swoje apogeum. Z orkiestry wypływa wielki marsz żałobny. |
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |