GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowościMoniuszkowska „Halka” – wymiar lokalny czy uniwersalny? (2)
Strona 3 z 9
Do tych ostatnich nawiązują dwie arie: cavatina Halki Gdyby rannym słonkiem wzlecieć mi skowronkiem (której słowa stanowią skądinąd transpozycję śpiewki goethowskiej Gretchen O, gdybym ptaszkiem była) oraz Jontka Szumią jodły. Ponadto za pomocą odpowiedniej instrumentacji kompozytor naśladuje brzmienie góralskich dud.
Z tradycją włoskiej opery romantycznej wiąże się natomiast dwuczłonowość niektórych ustępów wokalnych, złożonych z refleksyjnych ogniw kawatynowych, którym przeciwstawione zostają błyskotliwe, wieńczące je cabaletty (tercet zaręczynowy oraz duet Janusza i Halki w pierwszym akcie, aria tej ostatniej w czwartym akcie, a ponadto oracja Stolnika zakończona zostaje strettą) czy wprowadzenie miniconcertata w zakończeniu drugiego aktu, a także użycie w finale harfy, symbolizującej wodną toń (np. w motywie studni w drugiej odsłonie pierwszego aktu Łucji z Lammermooru Gaetana Donizettiego), tutaj przyzywającej zrozpaczoną kobietę do popełnienia samobójstwa. |
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |