opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria



T. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego




27 kwiecień 2024       


Wydarzenia

  • Mozart w WOK 336-273.jpg
  • Mozart w WOK 336-461.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-56.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-296.jpg
  • Turandot 952-426.jpg
  •  JKM Elzbieta II 627-207.jpg
  • Mistrz i Malgorzata 347-4184.jpg
  • La Fenice 68-188.jpg
  • La Scala w Poznaniu 155-224.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 455-8.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 638-262.jpg
  • Papiez 131-178.jpg
  • Papiez 131-48.jpg
  • Jubileusz,Opera Nova 670-14.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-113.jpg
  • Mistrz i Malgorzata 85-4162.jpg
  • Mozart w WOK 336-437.jpg
  • Turandot 23-313.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 638-288.jpg
  • La Fenice 613-52.jpg

Tłumacz na

Polish English French German Italian Russian

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

67 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Przegląd nowości

Muzyka w starym Krakowie wirtuozami stoi

Wreszcie zbiorowi Wirtuozi, czyli taką nazwę nosząca orkiestra kameralna ze Lwowa, miasta, w którym od pięciu lat odbywa się bliźniaczy festiwal. Jak co roku wystąpiła w neoromańskiej bazylice jezuitów przy ul. Kopernika, a jej skład po raz drugi symbolicznie uzupełnili muzycy z frontowego Mariupola. W tym roku ukraińscy artyści przedstawili program w całości wypełniony utworami rodzimych kompozytorów z ostatniego stulecia, działających w zachodniej części ich kraju. Dwiema największymi indywidualnościami okazali się twórcy z lekka odwołujący się w swojej muzyce do archaizacji. A więc obchodzący w tym roku osiemdziesiąte urodziny Myrosław Skoryk, autor oprawy muzycznej do pamiętnych, huculskich Cienie zapomnianych przodków Sarisa Paradżaniana (Siergieja Paradżanowa). Jego Trzy fantazje, stanowią opracowanie na orkiestrę smyczkową trzech kompozycji z szesnastowiecznej tabulatury lwowskiej. Z kolei w VI Particie operuje umiarkowanie nowoczesnym językiem dźwiękowym z dyskretnie zaznaczającymi się efektami sonorystycznymi. Wewnętrzną spoistość zapewnia utworowi regularnie powracający główny temat, stanowiący centralny ośrodek muzycznego przebiegu.

 

Muzyka w Krakowie 2

 

Jej najbardziej oryginalną cechą jest zagęszczanie i rozrzedzanie faktury oraz rozpadająca się koda, a co za tym idzie pozostawiająca poniekąd otwarte zakończenie. Passacaglia Anatolija Kosa-Anatolskiego rozpoczyna wstęp grany pizzicato przez niskie smyczki (wiolonczele i kontrabas), z którego rozwija się następnie muzyczna narracja, z licznymi, efektownymi solami skrzypiec, wykonywanymi przez Wołodymira Dudę, koncertmistrza zespołu, oraz pojawiającymi się w tle, niespokojnymi tremolami drugich skrzypiec. Trzyczęściowa Suita „W górach” Mykoły Kołessy, należącego do znanego galicyjskiego rodu artystycznego (ojciec Fiłaret był kompozytorem i etnografem, a stryj Ołeksandr literaturo- i językoznawcą), to trzy obrazy orkiestrowe odwołujące się do źródeł folklorystycznych, lecz znacznie przetworzonych, z finałowym opracowaniem arkanu, huculskiego tańca charakterystycznego, którego trio posiada quasi-pieśniowy charakter. Program uzupełniły: Bogurodzica Wiktora Kaminskiego oraz Sinfonia – estravaganza Ołeksandra Kozarenki, pochodzącego z Kołomyi i reprezentującego kompozytorów średniego pokolenia. Zgodnie z głównym określeniem gatunkowym i ze względu na rozmiary jest to bardziej sinfonia typu uwertury, natomiast podtytuł odnosi się do polistylistycznego charakteru kompozycji (pod koniec muzycy zaczynają nawet nucić), należącej zatem do ponowoczesnego nurtu estetycznego. Wirtuozi Lwowa występujący tym razem w swoim podstawowym, smyczkowym składzie, bez instrumentów dętych, perkusji czy fortepianu, bardzo dobrze odnaleźli się w kościelnej akustyce, która nie zaburzała przebiegu muzycznego wskutek powstającego pogłosu, lecz uwypuklała brzmieniową jednorodność zespołu, do pewnego stopnia przydając dźwiękowi szklistą przejrzystość. 

                                                                               Lesław Czapliński

 


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART