opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria



T. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego




16 kwiecień 2024       


Wydarzenia

  • Mistrz i Malgorzata 85-425.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 455-94.jpg
  • Pierscien w Warszawie 917-481.jpg
  • Mozart w WOK 329-282.jpg
  • Mozart w WOK 329-153.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 455-28.jpg
  • Mozart w WOK 329-310.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-96.jpg
  • Pierscien w Warszawie 916-110.jpg
  •  JKM Elzbieta II 627-168.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 638-9.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-116.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-313.jpg
  • Domingo w Zabrzu 272-43a.jpg
  • La Scala w Poznaniu 155-126.jpg
  • Turandot 246-345.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 345-126.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-38.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-296.jpg
  • Mozart w WOK 336-273.jpg

Tłumacz na

Polish English French German Italian Russian

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

64 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Przegląd nowości

Muzyka w starym Krakowie wirtuozami stoi

Jej ognisty, wybuchowy temperament przejawia się między innymi w dominacji pierwiastka motorycznego, szczególnie w trzeciej części Allegro con brio, a w kulminacyjnym crescendo gra Isserlisa graniczyła wręcz z zapamiętaniem. Brytyjski artysta odczarował też muzykę Césara Francka, zdejmując z niej piętno akademizmu, z którym w znacznej mierze kojarzyła mi się do tej pory twórczość tego kompozytora. Kiedyś Karol Stromenger ironizował, że Mozart wierzył w Pana Boga tylko dlatego, że istnieje muzyka kościelna. Za sprawą Stevena Isserlisa i Ya-Fei Chuang, współtworzących tym razem jednolity organizm (pianistka ze swej strony zaznaczała czasem zgoła impresjonistyczną fakturę swojej partii), na przeciąg trwania Sonaty Francka można było dotknąć Absolutu. Zresztą Andriej Tarkowski w swoim niezrealizowanym scenariuszu „Hoffmanniana”, który posłużył potem jako libretto opery Hanny Kulenty, włożył w usta tytułowego bohatera stwierdzenie, że sztuka to jedyny sposób, by doświadczyć Absolutu jako uniwersalnej figury doskonałości. Wracając do Francka i jego sonaty.

 

Muzyka w Krakowie 1

 

Jej wykonanie to była czysta metafizyka, kiedy zapomina się o materialnych podstawach muzyki, a więc problemach technicznych, jak na przykład kwestie artykulacyjne, które schodzą na dalszy plan, a na służbie ideału pozostaje sam czysty dźwięk w swoim szlachetnym wyrazie. Artyści poniekąd tchnęli w wykonywane dzieło napowietrzną przestrzenność, wydobywając zarazem jego sangwiniczną zmienność. W Allegretto moderato niepodzielnie panowała rozlewna, swobodnie płynąca fraza, zdająca się nie mieć początku ani końca. W Allegro wiolonczelista powrócił do stosowania swojej ulubionej figury retorycznej, kiedy tok muzyczny zwalnia i  jakby zamiera, pozwalając wyjść poza fizyczne doświadczenie upływu czasu, a co za tym idzie doznać poczucia nieskończoności. Ben moderato: Recitativo-Fantasia zalecało się uwadze słuchaczów swą  medytacyjną naturą, namiętność z kolei powróciła na przemian z chwilami zadumy w finałowym Allegretto poco mosso. A zatem mieliśmy okazję obcować tego wieczora z artyzmem najwyższej próby. Dzień wcześniej artysta zagrał w kazimierskiej synagodze Remuh, by w ten sposób uczcić pamięć jej założyciela, a  swojego przodka –  szesnastowiecznego rabina Mosze ben Israel Isserlesa, w skrócie określanego mianem Remuh – spoczywającego na sąsiadującym z domem modlitwy jego imienia cmentarzu, a na świadków zaprosił skromną liczebnie publiczność, zdolną pomieścić się w niewielkiej przestrzeni zabytkowej bożnicy. Na początek zabrzmiał utwór dwudziestowiecznej kompozytorki francuskiej Monique Gabus Opłakiwanie zmarłej przyjaciółki, nawiązujący do tradycyjnej muzyki synagogalnej, z powracającym, dyskretnie zorientalizowanym motywem przewodnim. Po nim nastąpiły trzy mistrzowskie miniatury György Kurtága, stanowiące hołd dla żydowskich przyjaciół kompozytora. Przesłanie – ukojenie dla Christiana Sutterato prosta melodia, z lekka sonoryzowana za pomocą uderzeń smyczka o struny. W podobnym charakterze utrzymane jest Pamięci Ferenca Wilhelma, zakończone puentą w formie pojedynczego pizzicato. Wyjątkowo aforystyczny charakter posiada również Pamiątka z Balatonboglar – życzenia urodzinowe dla Judit Scherter.


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART