GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowościTrzy wieczory w Bayreuth
Strona 4 z 11
Akcję Parsifala – reżyseria Uwe Eric Laufenberg, przeniesiono na bliski wschód, Tristan i Izolda w reżyserii Katheriny Wagner rozgrywa się w ponurej pesymistycznej atmosferze bez określenia miejsca i czasu. Akcja Śpiewaków norymberskich wyreżyserowanych przez Barrie Kosky’ego rozgrywa się najpierw w Wahnfried, salonie muzycznym domu Wagnera w Bayreuth, kończy na sali sądowej słynnego procesu nazistowskich zbrodniarzy w Norymberdze.
Można więc powiedzieć, że akcja Śpiewaków została rozciągnięta na okres ponad 130 lat. Oczywiście każdy z reżyserów dodał coś od siebie co albo przesunęło wymowę dramaturgiczną albo ją zupełnie zmieniło. Tak jest w przypadku finału Tristana i Izoldy czy finału II aktu Śpiewaków. I tak autorskie didaskalia sobie (zresztą nikt się nimi dzisiaj specjalnie nie przejmuje), „odkrywcze” pomysły sobie, a klimat muzyki sobie.
Niestety, rzadko to wszystko się ze sobą zgadzało i tworzyło jednolitą całość stylistyczną. Mam nieodparte wrażenie, że w Bayreuth przedstawienie realizowane w zgodzie z tradycją i autorskimi didaskaliami byłoby szokiem i świadczyłoby po prostu o beztalenciu i indolencji twórczej reżysera. Na szczęście jak zawsze w Bayureuth i tym razem było czego posłuchać! Festiwalowa orkiestra i chór są od lat poza wszelką konkurencją, a i kilku artystów o fantastycznych głosach w partiach solowych budziło autentyczny entuzjazm swoimi wokalnymi kreacjami. |
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |