GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowościTrzy wieczory w Bayreuth
Strona 10 z 11
W salonie spotykają się wszyscy bohaterowie akcji oraz Wagner jego teść Liszt i dyrygent Herman Lewi. Wagner z Lisztem grają na cztery ręce główne motywy uwertury do Śpiewaków. Później Wagner z partyturą Śpiewaków w rękach sprawdza jej zgodność z tym co dzieje się na scenie. Tutaj też odbywa się świetnie zaaranżowana pierwsza narada śpiewaczego bractwa. Wagner z Lisztem niepostrzeżenie znikają w momencie kiedy zbiorą się już wszyscy bohaterowie akcji.
Drugi akt to przede wszystkim czułe spotkanie pary zakochanych Ewy i Waltera oraz niefortunne działania Beckmessera, któremu staje na przeszkodzie sprzyjający młodym Hans Sachs. Cała ta scena ujmuje lekkością i humorem. I wszystko byłoby piękne gdyby w finale nie pojawiła się na scenie dmuchana głowa pejsatego Żyda w mycce z gwiazdą Dawida – po co?
To pozostaje otwartym pytaniem. Przecież ani w libretcie, ani w muzyce nie odnajdzie się śladu jakiejkolwiek żydowskiej kwestii. No chyba żeby potraktować to jako wstęp do III aktu, który reżyser rozegrał nie na rozległych błoniach miasta lecz w sali sądowej powszechnie znanej jako miejsce słynnego procesu norymberskiego osądzającego nazistowskich zbrodniarzy. Nie pomogło wypełnienie jej norymberskimi mieszczanami i w finale usunięcie atrybutów zwycięskich aliantów, niesmak pozostał. Łagodziły go nieco sceny pełne dobrego humoru. Na szczęście, jak w przypadku dwóch poprzednich dzieł i w Śpiewakach było czego i kogo posłuchać. |
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |