GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowościJubileusz Starosądeckich Festiwali Muzyki Dawnej
Strona 7 z 9
Na kolejnym koncercie 14 lipca przenieśliśmy się na dwór francuski, w którym koncerty urządzały: królowa Maria Leszczyńska, żona Ludwika XV, oraz jej synowa Maria Józefa, z domu Saskiego, a więc rywalizującego niegdyś o polską koronę z ojcem monarchini. Głównym punktem programu była kantata Kirke (Circé) François Colina de Blamonta. Zawarte w tekście opisy szalejących sił natury i dramatycznych wydarzeń znajdują odzwierciedlenie w przywołującym je i odznaczającym się znaczną pomysłowością ilustracyjnym malarstwie dźwiękowym partii instrumentalnej, w żadnej chwili nie przekraczając wszakże zasad ówczesnego decorum, czyli estetycznej stosowności.
Natomiast solowa partia wokalna skupia się głównie na prozodii tekstu Jean-Baptiste’a Rousseau oraz środkach retoryki muzycznej, uwypuklających znaczenie słów. W pełni uchwyciła istotę tego dzieła Myriam Arbouz, której wykonanie odznaczało się zarówno znaczną dozą ekspresji, jak i wyczuciem stylowości. Z mniejszym powodzeniem odnalazła się natomiast we włoskiej kantacie Quel vago seno Johanna Adolfa Haasego, w której nad słowem prymat bierze czynnik wirtuozowski. Interludiami pomiędzy bardziej rozbudowanymi utworami kantatowymi były miniatury instrumentalne jak klawesynowe: Delfina Jean-Philippe’a Rameau czy Polonez d-moll Wilhelma Friedemanna Bacha w wykonaniu Katarzyny Tomczak-Feltrin, kierującej polsko-francuskim zespołem le Salon de la Paix. Na mnie jednak największe wrażenie wywarł gambista Piotr Młynarczyk w Arpeggio d-moll (WKO 205) Carla Friedricha Abla, w niezwykły sposób ukazującym możliwości brzmieniowe tego instrumentu, zwłaszcza przy zastosowaniu tytułowego rozkładania akordów czy grze pizzicato. Przypadające w tym roku stulecie odzyskania niepodległości uczczono z kolei 12 lipca recitalem wokalnym, na którego repertuar złożyła się osiemnasto- i dziewiętnastowieczna polska liryka wokalna. |
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |