GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowościJubileusz Starosądeckich Festiwali Muzyki Dawnej
Strona 2 z 9
Poza tym festiwal przeszedł znaczącą ewolucję, odpowiadającą zmieniającym się praktykom i modom w zakresie wykonawstwa muzyki dawnej. Od gry w powiększonych składach i na współczesnych instrumentach, poprzez sięganie po te historyczne z epoki lub ich kopie, po mniej lub bardziej po sekciarsku rozumianą i uprawianą muzyczną poprawność historyczną. Do pewnego stopnia zgadzam się ze Stanisławem Gałońskim, że o sukcesie wykonawstwa muzyki dawnej decydują przede wszystkim osobowości i talenty muzyków, a nie historyczna ortodoksja i rygoryzm w zakresie wskrzeszania praktyk z czasów powstania granych utworów.
Zresztą status wykonawstwa historycznego odnosi się dziś także do interpretacji dzieł baroku w następnych epokach, zgodnie z ich kryteriami estetycznymi. A więc mozartowskiego opracowania Mesjasza Haendla, romantycznych ujęć oratoriów Bacha przez Mendelssohna, czy sięgającej do historycznych źródeł praktyki paryskiej Scholi cantorum spod znaku Vincenta d’Indyego pod koniec dziewiętnastego wieku. Z kolei przykładem historycznego potraktowania jeszcze niedawnej nowoczesności będzie zapewne sięganie wkrótce do analogowych taśm w przypadku muzyki konkretnej, elektronicznej lub łączącej elektronikę z akustycznością, a nie stosowanie o wiele późniejszego w stosunku do nich zapisu cyfrowego i aparatury komputerowej. To może jeszcze nie najbliższa przyszłość, ale, czyżby ze strachu przed nią, bramy swojego kościoła zatrzasnęły przed festiwalem w tym jubileuszowym roku starosądeckie klaryski? A przecież właśnie od odkryć zabytków muzycznych w ich archiwach, w tym czterogłosego konduktusu Omnia beneficia (Wszystkie dobrodziejstwa), narodziła się skądinąd jego idea. Ram dla tegorocznego dostarczyły dwie wielkie formy wokalno-instrumentalne jakże różnych twórców: przedstawiciela północnej tradycji protestanckiej oraz południowej katolickiej, a więc Johanna Sebastiana Bacha i Alessandra Scarlattiego. |
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |