opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria



T. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego




26 kwiecień 2024       


Wydarzenia

  • Mozart w WOK 336-273.jpg
  • Papiez 131-178.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-56.jpg
  • La Scala w Poznaniu 155-174.jpg
  • Jubileusz,Opera Nova 670-102.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-296.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-82.jpg
  •  JKM Elzbieta II 627-100.jpg
  • Papiez 131-192.jpg
  • Turandot 23-205.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 345-158.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-55.jpg
  • Domingo w Zabrzu 272-244.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 638-288.jpg
  • Mozart w WOK 336-456.jpg
  • Mozart w WOK 329-310.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 455-94.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-108.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-43.jpg
  • Mozart w WOK 440-68.jpg

Tłumacz na

Polish English French German Italian Russian

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

100 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Przegląd nowości

Jubileusz Starosądeckich Festiwali Muzyki Dawnej

Poza tym festiwal przeszedł znaczącą ewolucję, odpowiadającą zmieniającym się praktykom i modom w zakresie wykonawstwa muzyki dawnej. Od gry w powiększonych składach i na współczesnych instrumentach, poprzez sięganie po te historyczne z epoki lub ich kopie, po mniej lub bardziej po sekciarsku rozumianą i uprawianą muzyczną poprawność historyczną. Do pewnego stopnia zgadzam się ze Stanisławem Gałońskim, że o sukcesie wykonawstwa muzyki dawnej decydują przede wszystkim osobowości i talenty muzyków, a nie historyczna ortodoksja i rygoryzm w zakresie wskrzeszania praktyk z czasów powstania granych utworów.

 

Stary Sacz 2018 2

 

Zresztą status wykonawstwa historycznego odnosi się dziś także do interpretacji dzieł baroku w następnych epokach, zgodnie z ich kryteriami estetycznymi. A więc mozartowskiego opracowania Mesjasza Haendla, romantycznych ujęć oratoriów Bacha przez Mendelssohna, czy sięgającej do historycznych źródeł praktyki paryskiej Scholi cantorum spod znaku Vincenta d’Indyego pod koniec dziewiętnastego wieku. Z kolei przykładem historycznego potraktowania jeszcze niedawnej nowoczesności będzie zapewne sięganie wkrótce do analogowych taśm w przypadku muzyki konkretnej, elektronicznej lub łączącej elektronikę z akustycznością, a nie stosowanie o wiele późniejszego w stosunku do nich zapisu cyfrowego i aparatury komputerowej. To może jeszcze nie najbliższa przyszłość, ale, czyżby ze strachu przed nią, bramy swojego kościoła zatrzasnęły przed festiwalem w tym jubileuszowym roku starosądeckie klaryski? A przecież właśnie od odkryć zabytków muzycznych w ich archiwach, w tym czterogłosego konduktusu Omnia beneficia (Wszystkie dobrodziejstwa), narodziła się skądinąd jego idea. Ram dla tegorocznego dostarczyły dwie wielkie formy wokalno-instrumentalne jakże różnych twórców: przedstawiciela północnej tradycji protestanckiej oraz południowej katolickiej, a więc Johanna Sebastiana Bacha i Alessandra Scarlattiego.


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART