opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria



T. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego




26 kwiecień 2024       


Wydarzenia

  •  JKM Elzbieta II 627-134.jpg
  • Domingo w Zabrzu 272-219.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 455-62.jpg
  • Mozart w WOK 336-65.jpg
  • Mozart w WOK 329-153.jpg
  • Papiez 131-123.jpg
  • La Fenice 613-37.jpg
  • Pierscien w Warszawie 910-4619.jpg
  • Pierscien w Warszawie 916-110.jpg
  • La Scala w Poznaniu 155-167.jpg
  • La Fenice 612-91.jpg
  • Manru 669-136.jpg
  •  JKM Elzbieta II 627-106.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-96.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-108.jpg
  • Manru 669-108.jpg
  • Mozart w WOK 329-240.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-301.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-69.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-78.jpg

Tłumacz na

Polish English French German Italian Russian

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

63 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Przegląd nowości

Jubileusz Starosądeckich Festiwali Muzyki Dawnej

W stosunku do niej o wiele bardziej rozbudowany jest skład  instrumentalny, złożony ze skrzypiec, altówki, wiolonczeli, fletów, obojów, fagotów, trąbek, rogu i kotłów. Tym samym była to okazja do obcowania z muzyką z jednej strony dobrze znaną i znajomą, z drugiej słuchaną w nowych proporcjach brzmieniowych, a co za tym idzie odsłaniającą nieco inne oblicze.

 

Stary Sacz 2018 4

 

Przez znaczną część koncertu odnosiłem wszakże wrażenie, że w przypadku sięgania po tak ortodoksyjną wersję i związaną z nią bardziej ascetyczna szatę dźwiękową, pożądanym byłoby skompletowanie ansamblu śpiewaków złożonego z wybitnych osobowości, wspartych ponadto naturalną urodą posiadanych głosów. O powodzeniu całego przedsięwzięcia przesądził jednak udział w nim dwóch indywidualności: kontratenora Piotra Olecha, któremu powierzono partię altową, oraz portugalskiego basa Hugo Oliveiry. Obydwaj umiejętnie posługiwali się całkiem odmienną barwą głosu, kiedy wtapiali się w ogólne brzmienie chóru, a inną, gdy przychodziło im wykonywać partie solowe. Zwłaszcza Piotr Olech w arii Qui sedes ad dexteram Patris z towarzyszeniem oboju d’amore obbligato wykazał pełne zrozumienie i wyczucie barokowej retoryki. Z kolei Hugo Oliveira w Quoniam tu solus sanctus, tym razem z rogiem obbligato, urzekł słuchaczy szlachetnością brzmienia i nasyceniem śpiewu pierwiastkami uduchowienia. Udział obydwu znacznie uskrzydlił wykonanie całości w interpretacji zespołu Harmonia sacra, kierowanego od pozytywu przez Marcina Szelesta, zarazem dyrektora artystycznego festiwalu. Festiwal zamykało natomiast 15 lipca oratorium Święty Kazimierz, królewicz Polski (San Casimiro, re di Polonia) neapolitańskiego kompozytora Alessandro Scarlattiego, którego współczesne wydanie z inicjatywy Jana Jarnickiego ukazało się nakładem Acte Préalable, wydawnictwa zasłużonego dla wskrzeszania zapomnianych dzieł polskiej muzyki, a także muzycznych poloniców. Akcja oratorium to klasyczny przykład psychomachii, gdy o duszę przyszłego świętego i wybór przez niego pomiędzy doczesnym splendorem władzy a przyszłą chwałą niebieską walkę toczą alegoryczne postacie właśnie Splendoru królewskiego i Miłości zmysłowej oraz Czystości i Pokory.


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART