opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria



T. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego




25 kwiecień 2024       


Wydarzenia

  • Pierscien we Wroclawiu 665-96.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 455-94.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-220.jpg
  • Manru 669-136.jpg
  • Jubileusz,Opera Nova 670-74.jpg
  • Pierscien w Warszawie 810-4710.jpg
  • Turandot 952-426.jpg
  • Mozart w WOK 336-461.jpg
  • Turandot 23-205.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-17.jpg
  •  JKM Elzbieta II 627-106.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 345-62.jpg
  • Mozart w WOK 329-185.jpg
  • Mistrz i Malgorzata 347-39.jpg
  • Mozart w WOK 329-240.jpg
  • Mozart w WOK 336-202.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-157.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 638-262.jpg
  • Mozart w WOK 325-145a.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-108.jpg

Tłumacz na

Polish English French German Italian Russian

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

89 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Przegląd nowości

Jubileusz Starosądeckich Festiwali Muzyki Dawnej

Zwłaszcza w wykonaniu polskich utworów, w tym Bartłomieja Pękiela, dawała znać o sobie pewna nieśmiałość i niepewność, jakby miało się do czynienia raczej z czytaniem a vista niż przemyślaną i starannie przygotowaną ich interpretacją. W tej sytuacji wspomniany koncert muzyki wokalnej zdominowały osobowości Marco Scacchiego i Paula Sieferta, rodem z Gdańska, których utwory wydały się bliższe niemieckim muzykom. Skądinąd obydwaj twórcy zaangażowani byli w spór estetyczny, dzielący północną szkołę kunsztownej polifonii, dominującej często nad przekazem liturgicznym, oraz południowej, w której oprawa muzyczna nie powinna zacierać czytelności słowa, co przybrało postać rozróżnienia na prima seconda pratticalub stile anticostile nuovo. Scacchi w swoim traktacie Cribrum musicum (Sito muzyczne) zarzuca Siefertowi zbyt nierozważne mieszanie obydwu kierunków.

 

 

Stary Sacz 2018 6

 

Z dzisiejszej perspektywy jest to spór całkowicie historyczny, nie mający wpływu na ocenę dokonań artystycznych jego uczestników. Czterech Psalmach Paula Seiferta, wykonanych wyłącznie przez czterech śpiewaków, w tym reprezentującego głos altowy, podziw budziła zarówno surowa, czysto wokalna faktura, wychodząca naprzeciw archaiczności biblijnego tekstu, jak i biegłość w posługiwaniu się techniką kontrapunktyczną. Z kolei trzy kompozycje Marco Scacchiego na zespół śpiewaków i pozytyw, jak przystało na muzyka włoskiego, cieszyły ucho inwencją melodyczną, w niczym nie umniejszoną przez pierwiastek polifonicznej natury. W dobrym mniemaniu o tym kompozytorze utwierdziło następnego dnia jego Capriccio cromatico na skrzypce solo. W znacznej mierze było to zasługą Teresy Piech, grającej na siedemnastowiecznym instrumencie z pracowni Antonio Marianiego z Pesaro. Jej osobowość w znacznej mierze zdominowała ten koncert, udowadniając jak szlachetny tembr dobywać można z barokowych skrzypiec. Potwierdzeniem tego były kompozycje z wirtuozowskimi dyminucjami w jakie obfitowały Capriccio Aldebrando Subissatiego czy Sonata in C Heinricha Döbela. Z kolei w dokonanej przez Adama Jarzębskiego intawolacji (transkrypcji utworu wokalnego na skład instrumentalny) madrygału Giovanniego Pierluigi da Palestriny Vestiva i colli, dwa głosy (skrzypiec i violi da gamba), prowadząc ze sobą dialog, jakby się przekomarzały, dzięki czemu pomiędzy tony wkradał się pierwiastek muzycznego humoru, będącego przejawem barokowej retoryki muzycznej.


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART