opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria



T. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego




27 kwiecień 2024       


Wydarzenia

  • Jubileusz,TW Lodz 713-108.jpg
  • Domingo w Zabrzu 272-252.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 345-62.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-116.jpg
  • Domingo w Zabrzu 272-219.jpg
  • Mozart w WOK 440-68.jpg
  • Papiez 131-192.jpg
  • Pierscien w Warszawie 810-4338.jpg
  • La Fenice 68-188.jpg
  • Mozart w WOK 336-461.jpg
  • Domingo w Zabrzu 272-149.jpg
  • Mozart w WOK 336-159.jpg
  • Mistrz i Malgorzata 85-4162.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-69.jpg
  • Pierscien w Warszawie 810-4691.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 345-285.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 638-437.jpg
  • Papiez 131-169.jpg
  • Mozart w WOK 336-380.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-107.jpg

Tłumacz na

Polish English French German Italian Russian

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

74 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Przegląd nowości

23. Festiwal George Enescu w Bukareszcie

Niezapomnianych wrażeń dostarczyły dwa wieczory spędzone w towarzystwie Pittsburgh Symphony Orchestra i jej szefa Manfreda Honecka, którzy w ogromnej sali Pałacu Kongresów (3000 miejsc) zaproponowali programy dające okazję do delektowania się nadzwyczajnym stylem i mieniącym się wieloma odcieniami kolorytem brzmienia (fantastyczna blacha, szczególnie w Mahlerze!) tego amerykańskiego zespołu. Zarówno w dziełach Czajkowskiego, Dworzaka, Enescu czy Mahlera wyczuwało się idealną osmozę pomiędzy austriackim kapelmistrzem i reagującą z rzadkim zaangażowaniem na jego pełną skupienia czy namiętności, a ponadto nieustannie olśniewającą muzyczną inteligencją dyrekcję, potrafiącą skutecznie utrzymywać równowagę pomiędzy dźwiękowo-rytmicznymi wybuchami i odcinkami o bardziej refleksyjnym charakterze. Ta umiejętność przyniosła na przykład wspaniałe rezultaty w Koncercie skrzypcowym a-moll Dworzaka z solistką Anne-Sophie Mutter, która wznieciła entuzjazm nie tylko techniczną wirtuozerią, ale przede wszystkim ogromną muzykalnością, temperamentem i sztuką prowadzenia zajmującego dialogu z orkiestrą (np. z rogami w I części). Źródłem głębokich wzruszeń był też sposób, w jaki Honeck prowadził swój zespół w Pieśniach ze zbioru Des Knaben Wunderhorn Mahlera, osiągając w każdym momencie wyostrzoną i skontrastowaną ekspresję, przeplatając trywialność z liryzmem czy szyderstwo ze smutkiem, a zwłaszcza wsłuchując się z wrażliwością w interpretacje śpiewającego te Pieśni Matthiasa Goernego.

Enescu,Bukareszt,2017 3

Niemiecki baryton zachwycał ciepłą barwą i plastycznością subtelnie prowadzonego głosu, naturalnością przekazu, fenomenalną emisją i wzorcową dykcją, unikającą wszakże demonstracyjnego akcentowania słów. Zdolność Goernego do utożsamiania się z barwnym i nasyconym pewną naiwnością światem Pieśni Mahlera, opowiadających w humorystyczny lub tragiczny, a zarazem metafizyczny sposób o ludzkim losie, zasługuje na najwyższe uznanie w podobnym stopniu, co jego umiejętność oddania ich klimatów poprzez misterne posługiwanie się wprost nieograniczonymi środkami wokalnymi. Rzadko się zdarza, aby artysta tak całkowicie zanurzał się w wykonywanym dziele. Tradycyjnie już na rzeczonym Festiwalu nie mogło zabraknąć Walerija Giergiewa, który tym razem stał na czele chętnie z nim współpracującej Münchner Philharmoniker. Na zaproponowany przezeń program złożyły się Symfonia n°1 Enescu, Koncert n°1 na wiolonczelę i orkiestrę Saint-Saënsa (z udziałem Andrei Ionita – laureata Konkursu Czajkowskiego z 2015 roku), Szecherezada Rimskiego-Korsakowa i Symfonia n°4 Brucknera. Choć do wszystkich tych wykonań maestro był wyjątkowo dobrze przygotowany - co nie stanowi reguły - to jednak przede wszystkim realizacja Koncertu n°2 Rachmaninowa z Danilem Trifonovem przy fortepianie stanowiła najmocniejszy punkt jego pobytu w Bukareszcie. Było to rezultatem doskonałego porozumienia tych dwóch artystów i jednolitości ich koncepcji interpretacyjnej opartej na pełnym wykorzystaniu możliwości techniczno-kolorystycznych zarówno fortepianu, jak i orkiestry, a także na podjęciu spontanicznego wysiłku dotarcia do najgłębszych pokładów uczuciowości tej popularnej partytury. 


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART