opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria



T. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego




19 kwiecień 2024       


Wydarzenia

  • Pierscien we Wroclawiu 345-174.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 345-158.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-154.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 455-8.jpg
  • Mozart w WOK 336-202.jpg
  • Mozart w WOK 336-365.jpg
  • Jubileusz,Opera Nova 670-102.jpg
  •  JKM Elzbieta II 627-100.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 455-62.jpg
  • La Fenice 612-3.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-153.jpg
  • Papiez 131-164.jpg
  • Pierscien w Warszawie 916-110.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 454-239.jpg
  • Manru 669-236.jpg
  •  JKM Elzbieta II 627-61.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-157.jpg
  • La Fenice 612-91.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-301.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-296.jpg

Tłumacz na

Polish English French German Italian Russian

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

77 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Przegląd nowości

23. Festiwal George Enescu w Bukareszcie

To w niej miałem dwukrotnie przyjemność podziwiać kunszt wykonawczy renomowanej formacji z Pragi: Czeskiej Orkiestry Filharmonicznej, która za każdym razem prezentowała się pod batutą rumuńskiego dyrygenta Cristiana Macelaru. Ten ostatni okazał się być kapelmistrzem dość nieprzywidywalnym i nierównym. O ile na przykład Suita n°3 Enescu zabrzmiała dość atrakcyjnie, o tyle Koncert n°1 na wiolonczelę i orkiestrę Szostakowicza oscylował pod niepewną i nieprecyzyjną batutą Macelaru na granicy bezpieczeństwa. Dyrygent właściwie nie prowadził tego wykonania i jeszcze mniej decydował o wizji całej interpretacji, koncentrując się wyłącznie na uniknięciu katastrofy. Ostatecznie sytuację uratował wybitny wiolonczelista Valentin Radutiu, laureat Międzynarodowego Konkursu „George Enescu” z 2011 roku, który wykazał się świetną znajomością tej partytury, zarówno w przywoływaniu pełnego skargi tonu z części drugiej, jak i wytwarzaniu atmosfery napięcia i demonstracji wirtuozerii w części trzeciej. W zamierzeniu Szostakowicza orkiestra ma tutaj odgrywać - poprzez swoją przytłaczającą rytmiczność, gwałtowność i swoistą „perkusyjność” - opresyjną rolę w stosunku do solisty, ma się pomiędzy nimi nawiązać oparty na próbie sił dialog, a tego niestety z winy Macelaru zabrakło.

Enescu,Bukareszt,2017 7

Dużo lepiej wypadła skrząca się bogactwem melodycznym i kolorytem nastrojowym VIII Symfonia Dworzaka, ale walory tej interpretacji trzeba raczej przypisać czeskim instrumentalistom, dogłębnie znającym wszelkie tajniki i subtelności tej muzyki. Następnego dnia rumuński dyrygent miał okazję chociaż częściowo odkupić swe winy dość sprawnie prowadząc Koncert skrzypcowy D-dur Brahmsa, w którym realizacji partii solowej podjął się skrzypek (i zarazem dyrygent) pochodzenia izraelsko-duńskiego Nikolaj Znaider. Zmierzenie się z tym jednym z największych arcydzieł literatury skrzypcowej, będącym jednocześnie najwyższym sprawdzianem technicznych i interpretacyjnych możliwości solisty, wymaga nie lada odwagi i oczywiście autentycznego mistrzostwa, którego wspomnianemu artyście nie brakuje. Zostało to w pełni docenione przez rozentuzjazmowaną publiczność, która nagrodziła Znajdera gromkimi i wyjątkowo długo trwającymi owacjami. Zaś po przerwie czescy filharmonicy uraczyli jeszcze słuchaczy rzadko w Rumunii wykonywaną Symfonią n°4 Martinú, dającą każdej orkiestrze wyśmienitą okazję do popisu możliwości technicznych i barwowych, którą prowadzeni przez Macelaru instrumentaliści skwapliwie wykorzystali. Nie mogłem także opuścić spotkania z Orchestre de Chambre de Lausanne, która pod dyrekcją młodego kapelmistrza i skrzypka Joshui Weilersteina (pełniącego obecnie funkcję szefa artystycznego tego ansamblu) wykonała dwa ciekawie skonstruowane programy. W pierwszym z nich oprócz sprężyście i bez zarzutu wykonanej Symfonii n°3 Beethovena znalazła się jeszcze oryginalna Battalia à 10 Bibera oraz najniecierpliwiej przeze mnie wyczekiwany Koncert n°1 na fortepian, trąbkę i orkiestrę smyczkową Szostakowicza. 


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART