opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria



T. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego




16 kwiecień 2024       


Wydarzenia

  • Mozart w WOK 440-68.jpg
  • Mozart w WOK 336-65.jpg
  • La Scala w Poznaniu 155-224.jpg
  • Turandot 674-67a.jpg
  • Jubileusz,Opera Nova 670-44.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-42.jpg
  • Mistrz i Malgorzata 347-4367.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-55.jpg
  • La Fenice 612-117.jpg
  • Jubileusz,Opera Nova 670-102.jpg
  • Papiez 131-169.jpg
  • La Scala w Poznaniu 155-194.jpg
  • La Scala w Poznaniu 155-137.jpg
  • Domingo w Zabrzu 272-242.jpg
  • Manru 669-108.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-69.jpg
  • Mozart w WOK 329-185.jpg
  • La Scala w Poznaniu 155-126.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 455-62.jpg
  •  JKM Elzbieta II 627-207.jpg

Tłumacz na

Polish English French German Italian Russian

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

37 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Przegląd nowości

23. Festiwal George Enescu w Bukareszcie

Spośród nocnych koncertów najważniejszym wydarzeniem było jednak dla mnie spotkanie ze sztuką jednego z największych we współczesnych czasach skrzypków Pinchasa Zukermana, który ze wspaniałym zespołem Camerata Salzburg interpretował Balladę na skrzypce i orkiestrę Enescu oraz Koncert n°5 Mozarta, a następnie przedstawił już w charakterze dyrygenta swoją wizję Symfonii n°5 Schuberta. Porywająca muzykalność Zukermana, niezwykle plastyczne i niemalże nieziemskie frazowanie oraz niepowtarzalna barwa jego skrzypiec złożyły się na zjawisko, które na zawsze pozostanie w mojej pamięci. Na zakończenie trzeba jeszcze wspomnieć o polskich akcentach omawianej edycji Festiwalu. Otóż miłą niespodzianką było zaproponowanie przez kwartet Arc Ensemble wysłuchania ich wizji Kwartetu n°2 Jerzego Fitelberga (zespół ów poświęcił już temu kompozytorowi nagraną dla firmy Chandos płytę), utworu zdecydowanie nakreślonego, utrzymanego w chłodnym klimacie i zwięzłej formie. Dobrze się też stało, iż podczas koncertu Orkiestry Symfonicznej Moldova z Jassy pod batutą Adriana Petrescu Zygmunt Krauze miał możliwość wykonać w radiowym audytorium swój Koncert fortepianowy n°1 (w towarzystwie utworów Nimroda Borensteina, Adriana Popa i Magnusa Lindberga). Warto przypomnieć, że chodzi tu o kompozycję, która zabrzmiała po raz pierwszy w 1966 roku w największej sali koncertowej Tokio, Suntory Hall, w ramach cyklu koncertów zainicjowanych przez japońskiego kompozytora Toru Takemitsu.

Enescu,Bukareszt,2017 12

Grała wówczas The Tokyo Symphony Orchestra, dyrygował Kazuyoshi Akiyama, a partię solową podobnie jak i teraz wykonał sam kompozytor. Pierwsze polskie wykonanie Koncertu miało natomiast miejsce podczas 40. Festiwalu "Warszawska Jesień " w 1997 (Polską Orkiestrę Radiową poprowadził Wojciech Michniewski). Każda z czterech części Koncertu odnosi się do świętych miejsc, które kompozytor odwiedził i które wywarły na niego ogromny wpływ. Są to greckie Delfy – miejsce kultu Apollina, Teotihuacan w Meksyku – święte miejsce Azteków, Kyongju – miejsce narodzenia buddyzmu koreańskiego i Jerozolima. Ciekawym jest, w jaki sposób swoje intencje wyraża sam Zygmunt Krauze: „Przyczyna, dla której napisałem ten utwór, nie ma charakteru religijnego – nie jestem człowiekiem wierzącym – ale wszystkie te mistyczne miejsca, które odwiedziłem, pozostawiły w mojej pamięci głębokie przeżycia związane z atmosferą, pejzażem, historią. Koncert w żaden sposób nie nawiązuje do tradycji muzycznych tamtych kultur, wyrażam się wyłącznie moim językiem dźwiękowym obrazującym pewne idee”. I tym bardziej szkoda, że tak ciekawie zaplanowane, poświęcone muzyce współczesnej wydarzenie zainteresowało zaledwie nielicznych słuchaczy Festiwalu w Bukareszcie. Główny dyrektor tej manifestacji, Mihai Constantinescu, tłumaczy powściągliwość publiczności w stosunku do nowej muzyki niefortunnymi działaniami prowadzonymi latami przez szefów najrozmaitszych festiwali muzyki współczesnej w Bukareszcie, którzy skutecznie zniechęcili ich bywalców programowaniem utworów o zbyt radykalnym i hermetycznym języku dźwiękowym. Doprowadziło to do tego, że obecnie każda próba zaprezentowania powstających w naszych czasach utworów wywołuje u wielu rumuńskich słuchaczy natychmiastowy odruch niechęci. Na pewno trzeba teraz dużo czasu i wielu mądrze prowadzonych działań, aby te niekorzystne tendencje w końcu odwrócić.

                                                                                  Leszek Bernat


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART