GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowościWszystko o Vincenzo Bellinim (1)
Strona 5 z 10
Dzieła Belliniego wysoko cenili również Chopin, Liszt, Glinka oraz Czajkowski kochający włoską operę za jej bogatą melodykę, niepowtarzalny patos i głęboki, przeniknięty obłokiem melancholii, liryzm. Wkład Belliniego w rozwój opery włoskiej to przede wszystkim wykształcenie pięknej, niepowtarzalnej melodyki oraz jasnej i przejrzystej linii wokalnej dominującej nad całą materią. Bohaterami jego oper są niemal bez wyjątku nieszczęśliwe kobiety, którym kompozytor przypisał wielkie sopranowe arie, a które, jeżeli tylko ich wykonawczyni ma właściwą klasę, stają się z zasady wydarzeniem wieczoru.
Wystarczy dla potwierdzenia tego zdania przywołać Casta Diva z Normy, Qui la voce z Purytanów czy Oh,s’io potessi dissipar le nubi – wielką finałową arię Imogeny z Pirata. Każda z nich stawia wykonawczyni niezmiernie wysokie wymagania i to nie tylko od strony techniki wokalnej, ale też i wyrazowej. Bez spełnienia tych warunków trudno mówić o sukcesie w wykreowaniu którejkolwiek z partii tego kompozytora. To oczywiste, że wielkie arie pisane były niemal zawsze z myślą o konkretnej primadonnie, a tych miał Bellini niemało. Podejrzewano go o romanse z wieloma z nich. Tak naprawdę miał krótki romans z Giudittą Grisi, której dedykował rolę Romea w I Capuleti e i Montecchi. |
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |