GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowościKrakowskie Schubertiady
Strona 1 z 3
W Krakowie, w przeciągu niecałego miesiąca można było obcować z dwoma utworami Franza Schuberta dużej rangi, nie tylko w znaczeniu rozmiarów. W ramach festiwalu Opera Rara angielski baryton Peter Harvey zabrał nas w Podróż zimową op. 89 (D. 913), a więc drugi cykl pieśniarski tego kompozytora powstały do poezji Wilhelma Müllera (tym pierwszym była niemniej sławna Piękna młynarka). Okazało się, że nie potrzeba wcale dekoracji i rekwizytów, by wznieść w wyobraźni słuchacza prawdziwy teatr. Wystarczy tylko głos i fortepian, by dać odczuć przenikliwy chłód, bijący ze słów przyobleczonych w tony.
Jak podmiot liryczny przepracowuje swój zawód miłosny, transponując go na nocną wędrówkę poprzez martwy krajobraz zimowy, tak kompozytor sięga po formę przekomponowaną, by oddać tchnące z poezji zwątpienie i beznadzieję. Peter Harvey operuje w tym celu rozległą skalą dynamicznych gradacji i odcieni oraz zróżnicowaną artykulacją, graniczącą niekiedy nieomal z szeptem. Szczególne wrażenie w jego interpretacji wywarł lamentacyjnie nucony Drogowskaz oraz zamykający cały cykl Lirnik, w którym śpiewak zaciera wręcz granice pomiędzy śpiewem a mową, wydobywając deklamacyjną naturę tej pieśni. Godnego siebie partnera znalazł w osobie Rogera Vignolesa, a partia fortepianu jest tu nieomal równorzędna wokalnej. Warto szczególnie zwrócić uwagę na sygnałowy motyw rozpoczynający Pocztę czy quasi-punktualistyczne akordy w Ostatniej nadziei. Z kolei na piątkowym koncercie Filharmonii Krakowskiej zabrzmiała VI Msza Es-dur D. 950. Wbrew pozorom, to właśnie w czasach PRL-u z estrady tej instytucji częściej rozlegała się twórczość sakralna tego kompozytora, że przywołam tę samą mszę, wykonaną wraz ze Mszą beatową Katarzyny Gärtner pod batutą Jerzego Katlewicza, a także oryginalny Psalm hebrajski 92 na głosy i chór a cappella D. 953, powstały na zamówienie wiedeńskiej kongregacji żydowskiej, a przedstawiony w Krakowie pod dyrekcją Gilberta Levine’a. |
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |