GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowości„Turek we Włoszech” Rossiniego w Théâtre du Capitole w Tuluzie
Strona 3 z 6
Szczęście znów się do omawianej opery uśmiechnęło za sprawą legendarnej produkcji w Operze Rzymskiej w 1950 roku, z udziałem Marii Callas, przypomnianej pięć lat później w La Scali. Największe zasługi w zakresie jej przywracania do repertuaru ma jednak Fundacja Rossiniego w Pesaro, która wspomagana przez firmę Ricordi z Mediolanu przygotowała nową krytyczną edycję tego dzieła.
Turek we Włoszech osadzony jest w modnej w czasach Rossiniego tematyce orientalno-tureckiej, jednak jego libretto wprowadza ciekawą innowację w postaci kompletnej zmiany perspektywy. Oto bowiem kompozytor we współpracy z Romanim postanowili uczynić główną postacią opery poetę Prosdocimo, co od razu umieszcza rzeczone dzieło w szeregu pozycji stosujących strukturę narracyjną teatru w teatrze.
Polega ona tutaj na tym, że uczestniczący przecież w akcji poeta ma nadzieję na znalezienie w przygodach innych postaci opery natchnienia do napisania swojej własnej komedii. W ten sposób jest on protagonistą opowiadanej historii i zarazem jej obserwatorem, gdyż ocenia inne osoby pod kątem ich przydatności do wykorzystania w redagowanym na bieżąco tekście. Prosdocimo staje się zatem rodzajem mediatora pomiędzy rzeczywistością i fikcją, a jednocześnie pomiędzy widzami i spektaklem. Otóż piszę o tym wszystkim w kontekście nowej inscenizacji Turka we Włoszech, prezentowanej obecnie w Théâtre du Capitole w Tuluzie, której autorem jest hiszpański reżyser Emilio Sagi. |
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |