GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowości„Turek we Włoszech” Rossiniego w Théâtre du Capitole w Tuluzie
Strona 2 z 6
Powiedzmy jednak od razu, że ze wszystkich oper komicznych Rossiniego to właśnie paradoksalnie Turek we Włoszech jest pozycją, o której posiadamy najmniejszą wiedzę. Wynika to z tego, że powstawała ona w niesprzyjających warunkach i że przez wiele lat była zniekształcana niezliczoną ilością „poprawianych” wydań. Te ostatnie wpłynęły z kolei na często niesprawiedliwą ocenę rzeczonej opery.
O ile bowiem mediolańczycy zachwycali się powstałą rok wcześniej Włoszką w Algierze, o tyle Turka we Włoszech uznali za jej replikę i zareagowali wyjątkowo negatywnie. Nawet sam Stendhal pisał po jej obejrzeniu o zranionej dumie narodowej Włochów i o auto-plagiacie kompozytora.
Trudno się wszakże z tymi chybionymi opiniami zgodzić, albowiem zawarty w libretcie Felice Romaniego temat Turka we Włoszech daleko odbiega od treści poprzedzającego go dzieła, a obie opery bardzo się też różnią w warstwie muzycznej. Te walory potrafiła na szczęście docenić publiczność innych teatrów i dlatego w pierwszej połowie dziewiętnastego wieku Turek we Włoszech był bardzo często wystawiany, po czym niespodziewanie praktycznie zupełnie zniknął ze sceny. Zaś to zniknięcie ponownie zaszkodziło dziełu, nad którym po raz kolejny „znęcali się” opierający swoje opinie na zniekształconych wcześniej publikacjach krytycy. |
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |