opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria



T. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego




28 kwiecień 2024       


Wydarzenia

  • La Fenice 613-37.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-38.jpg
  • La Fenice 68-188.jpg
  • Mozart w WOK 329-282.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-113.jpg
  • La Fenice 613-46.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-301.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-55.jpg
  • Domingo w Zabrzu 272-219.jpg
  • Pierscien w Warszawie 916-141.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-19.jpg
  • Grzesinski Marek 85-473.jpg
  • Papiez 131-123.jpg
  • La Scala w Poznaniu 155-126.jpg
  • Mozart w WOK 336-202.jpg
  •  JKM Elzbieta II 627-113.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-17.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 638-288.jpg
  • Mozart w WOK 336-220.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 455-28.jpg

Tłumacz na

Polish English French German Italian Russian

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

37 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Przegląd nowości

Anna Netrebko Verismo nowa płyta CD Deutsche Grammophon

Pamiętam dobrze światowy debiut Anny Netrebko na Festiwalu w Salzburgu w 2002 roku w partii Donny Anny w Don Giovannim Mozarta. Głos o umiarkowanym wolumenie, ale jędrny, mocny, cudownie srebrzysty i technicznie doskonały. Na spotkaniu z dziennikarzami któryś zapytał, kiedy zaśpiewa Toskę .Odpowiedzią był śmiech. Nigdy, powiedziała, i wtedy to było oczywiste. Ale po paru latach przyszedł kryzys wokalny i teraz od pewnego czasu mamy do czynienia z inną Anną Netrebko. Przeszła podobną drogę, jak jej mentorka Renata Scotto. Ale lepiej. Scotto po przemianie na soprano liriro spinto śpiewała głosem ostrym, rozwibrowanym i nieprzyjemnym. Netrebko zachowała ciepło, krągłość, jędrność. Ale to nie jest już ten sam głos, który kiedyś podziwiałem. Brzmi sztucznie rozdęty, nienaturalnie przyciemniony i, przepraszam za sformułowanie, jakiś udawany.

CD Netrebko,Verisimo

Na nowej  płycie CD wykonuje arię Toski „Vissi d’arte”, niby dobrze, ale anonimowo. Podobnie wszystkie inne. Verismo jako tytuł płyty to nieporozumienie. Co ma Mefistofeles Boita („L’altra notte” Małgorzaty) wspólnego z weryzmem? Mamy i Liu („Signore ascolta”) i Turandot („In questa reggia”) z opery Pucciniego, obie śpiewane tak samo, chociaż nawet pobieżna znajomość tej opery dowodzi, że to osobowości skrajnie różne. Jest „Suicidio” z Giocondy Ponchiellego (też nie weryzm, lecz raczej opera bliska Aidzie Verdiego), Nedda („Stridono lassu”) z Pajaców Leoncavalla (to rzeczywiście klasyczny, pierwotny weryzm), Adriana z Adriany Lecouvreur Cilei - weryzm wątpliwy („Io son l’umile ancella”), Butterfly z opery Pucciniego („Un bel di vedremo”),  Maddalena z Andrea Chenier Gordana i aria tytułowej bohaterki opery La Wally Catalaniego „Ebben? Ne andro lontana”. Wszystkie perfekcyjne wokalnie i perfekcyjnie obojętne stylistycznie i wyrazowo. Jest jeden wyjątek: Manon Lescaut, tytułowa partia w operze Giacoma Pucciniego. Tę akurat rolę Anna Netrebko wykonuje od pewnego czasu na scenach operowych m.in. w 2016 roku na Festiwalu w Salzburgu. Pozostałych nigdy nie śpiewała w całości. Jest na tej płycie liryczna aria z II aktu: „In quelle trine morbide”, zinterpretowana ze wzruszającą prostotą, oraz cały akt IV z wysoce dramatyczna arią: „Sola, perduta, abbandonata”. Tutaj Anna Netrebko pokazuje swoją najwyższą klasę wielkiej śpiewaczki i artystki doskonale wcielającej się w postać bohaterki. Towarzyszy jej aktualny małżonek, tenor Yusif Eyvazov, dysponujący ładnie brzmiącym, dość dramatycznym głosem i bardzo zaangażowany emocjonalnie w swoja partię („Des Grieux”). Warto oczywiście, przy wszystkich powyższych zastrzeżeniach, posłuchać Anny Netrebko z tej nowej płyty CD, bo tak czy owak to największa współcześnie gwiazda, jedyna, która może konkurować z Caballe, Freni, Scotto, Żylis-Garą, czy nawet Tebaldi. Że ja akurat wolę tamte z przeszłości, to mój wybór, który niczego nie narzuca młodszym miłośnikom śpiewu operowego, którzy mają prawo mieć własne zdanie.

                                                                             Piotr Nędzyński


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART