GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowości«Armida» Rossiniego w Opera Vlaanderen w Gandawie
Strona 7 z 8
Ta kuriozalna koncepcja obsady wokalnej jest związana z osobą Izabeli Colbran, albowiem to właśnie z myślą o niej Rossini pisał swoją operę. Po pierwsze w tym okresie kompozytor był w niej szalenie zakochany, toteż można zrozumieć, iż pragnął stworzyć dzieło, które byłoby swoistym prezentem dla wybranki serca. Po drugie chodzi tutaj przecież o primadonnę San Carlo, najbardziej prestiżowego wówczas teatru w Europie, której występy przyciągały tłumy wielbicieli i która w tym ważnym momencie inauguracji musiała zabłysnąć najjaśniejszym blaskiem swego talentu. Z racji swej uprzywilejowanej pozycji Colbran mogła też narzucać swoje warunki, toteż od razu wykluczyła w tej nowej operze obecność na scenie innego głosu kobiecego niż jej, łamiąc nawet panującą we włoskich teatrach na początku XIX wieku zasadę obsadzania w męskich rolach przebranych kontraltów. I w ten oto sposób Armida nie ma tu żadnej konkurencji wokalnej, stając się centralną i jedyną postacią pierwszoplanową, gdyż nawet partnerujący jej Rinaldo nie posiada ani jednej arii, śpiewając zawsze w duecie lub tercecie.
Opisana sytuacja stawia oczywiście wykonawczyni tytułowej partii niezwykle wygórowane wymagania. I to właśnie one, w połączeniu z też naszpikowanymi różnymi trudnościami rolami drugoplanowymi i inscenizacyjnymi pułapkami, decydują o tak rzadkim pojawianiu się Armidy na scenie. |
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |