GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowości«Armida» Rossiniego w Opera Vlaanderen w Gandawie
Strona 2 z 8
Wypada nadmienić, że już w trakcie dwóch wcześniejszych wieków utwór włoskiego poety stanowił niewyczerpane źródło inspiracji dla licznych librecistów, którzy koncentrowali swoje zainteresowanie głównie na postaci czarownicy Armidy. Tylko w samych Włoszech swoje opery poświęcili jej Monteverdi, Traetta, Jommelli, Salieri i Sacchini, a poza nimi Händel, Gluck, Lully, przy czym wspominam tutaj tylko o najważniejszych twórcach.
Wydawać by się mogło, że na początku dziewiętnastego wieku wzmiankowany temat wyszedł już z mody i rzeczywiście tak było. Jeśli jednak szefowie Teatru San Carlo znowu postanowili po niego sięgnąć, to dlatego, że zawarte w nim fantastyczne wątki stwarzały możliwość wykorzystania przy okazji inauguracji tej neapolitańskiej placówki jej całego potencjału artystycznego: chóru, baletu, dekoracji i maszynerii.
Zredagowanie libretta powierzono Giovanniemu Schmidtowi, „dyżurnemu” poecie neapolitańskich teatrów królewskich, wszakże problem polegał na tym, że jego koncepcje pozostawały jeszcze mocno zakorzenione w estetyce opera-seria (recytatyw-aria-recytatyw…), z której Rossini się już definitywnie wyzwolił. Nic dziwnego, że relacje pomiędzy kompozytorem i librecistą nacechowane były licznymi spięciami, szczególnie wtedy, kiedy Rossini uprzywilejowywał sceny zbiorowe kosztem arii i skracał recytatywy. |
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |