GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowościMuzyczne porachunki Wagnera z wrogami, czyli „Śpiewacy norymberscy” z MET
Strona 4 z 4
W tym ujęciu dziwi rozegranie finału w kostiumach jakby zebranych z magazynów teatru, a zwłaszcza inscenizacji takich monumentalnych oper z różnych stron świata i historycznych czasów jak „Carmen”, „Turandot” czy „Pajace”. Być może chciano w ten sposób uniknąć pangermańskich akcentów, od jakich niewolne są te ustępy dzieła, głoszące chwałę i potęgę niemieckiego dziedzictwa narodowego i mogących kojarzyć się z faszyzmem, zwłaszcza że Norymberga była miejscem nazistowskich parteitagów.
Razić mogły też sztampowe wyrazy twarzy chórzystów oraz solistów w chwilach, gdy nie śpiewają (dotyczyło to mistrzów, zasiadających w pierwszym akcie przy przesłuchaniu Waltera, spadkobiercy rycerskich pieśniarzy, czyli minnesängerów, którym Wagner poświęcił wcześniejszego „Tannhäusera”, w celu zdobycia Ewy aspirującego do grona uprawiających muzykę rzemieślników, czyli meistersingerów).
Nie ma co jednak narzekać, bo raczej zbyt szybko nie doczekamy się wystawienia tej opery na polskich scenach… Lesław Czapliński |
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |