GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowościMuzyczne porachunki Wagnera z wrogami, czyli „Śpiewacy norymberscy” z MET
Strona 1 z 4
Niekiedy sztuka służy autorom w ich osobistych porachunkach z przeciwnikami. Dante swoich wrogów zesłał do piekła. Wagner napisał operę „Śpiewacy norymberscy”, w której sportretował pod postacią renesansowego poety Hansa Sachsa siebie samego, a swego antagonistę – krytyka muzycznego Eduarda Hanslicka – skarykaturował jako Sextusa Beckmessera (początkowo zresztą miał się on nazywać wprost Hans Lick). Skądinąd ciekawi mnie, czy w czasach Trzeciej Rzeszy postać tę przedstawiano jako Żyda, jeśli zważy się pochodzenie historycznego prototypu, a także antysemickie uprzedzenia samego Wagnera, autora broszury o „Żydostwie w muzyce”?
Takie myśli przychodzą do głowy, gdy oglądane przedstawienie (transmisja z nowojorskiej Metropolitan Opera, oglądana w krakowskim kinie „Kijów” 13 grudnia) nie jest porywające i w całości nie absorbuje uwagi. Prowadzący spektakl James Levine ze znaczną kompetencją zarysował wyraziście przebieg uwertury, będącej mistrzowskim przykładem władania przez Wagnera techniką kontrapunktu. |
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |