GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowościCzar operowego Wiednia
Strona 1 z 5
Opera Wrocławska jako jedyna polska scena muzyczna dostrzegła stupięćdziesiątą rocznicę urodzin Richarda Straussa i z tej okazji wystawiła jego „Kawalera srebrnej róży”. Dzień wcześniej oglądałem transmisję „Śpiewaków norymberskich” Wagnera z nowojorskiej Metropolitan Opera, przedstawienie więcej niż przeciętne, również pod względem muzycznym. Tym bardziej cieszy więc spektakl na prawdziwie światowym poziomie na rodzimej scenie muzycznej.
„Kawaler srebrnej róży” uchodzi za apoteozę Wiednia i wiedeńskości, których wyrazem ma być czar walca. Nie do końca jest to prawdą, gdyż jego rytmy są do pewnego stopnia przejawem pospolitości, skoro dochodzą do głosu wraz z wkroczeniem na scenę grubiańskiego Ochsa i znikają wraz z jego niechlubną rejteradą. Przede wszystkim opera ta jest dwudziestowieczną repliką Mozartowskiego „Wesela Figara”. Poza tym dzieło Straussa to wagnerowska opera, ale napisana przez prawdziwego geniusza, wolącego zawierzyć intuicji i melodycznej inwencji, niż, niczym Sextus Beckmesser ze „Śpiewaków norymberskich”, którego wbrew autorowi uznać można za jego własne alter ego, ściśle trzymać się metra reguł, tyle że przez siebie ustanowionych. W przypadku finałowego duetu można wręcz mówić o czystym pięknie w muzyce. |
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |