opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria




1 grudzień 2022       


Wydarzenia

  • Papiez 131-123.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 345-348.jpg
  • Mozart w WOK 329-153.jpg
  • Mozart w WOK 336-67.jpg
  •  JKM Elzbieta II 627-100.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-25.jpg
  • Mozart w WOK 329-240.jpg
  • Jubileusz,Opera Nova 670-44.jpg
  • Turandot 674-109.jpg
  • Mistrz i Malgorzata 85-425.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 638-441.jpg
  • Manru 669-236.jpg
  • Turandot 674-67a.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-313.jpg
  • Pierscien w Warszawie 810-4710.jpg
  • Manru 669-108.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-296.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-220.jpg
  • Domingo w Zabrzu 272-219.jpg
  • Mozart w WOK 336-65.jpg

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

5 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Nie przestają mnie zadziwiać!

Już nieraz dalsi i bliżsi mi artyści dokonywali czegoś, co wywoływało moje zadziwienie. Ale Krzysztof Pastor z którym miałem do czynienia od jego wczesnej młodości i Paweł Chynowski, którego publikacje na temat baletu czytywałem, gdy był jeszcze studentem, to dwie postacie, po których zadziwienia się po prostu nie spodziewałem. A jednak…

 

Nasze życiowe drogi zbiegły się w Polskim Teatrze Tańca w latach siedemdziesiątych. Pastor przyjechał z Gdańska z dyplomem tamtejszej Szkoły Baletowej i zatańczoną rolą Księcia w szkolnym spektaklu Królewny Śnieżki Borkowskiego (teraz nie znalazł czasu, aby przyjechać do Łodzi na 50 – lecie tego spektaklu. Ot, kariera…! ) Chynowski pisząc najpierw w Ruchu Muzycznym, a potem całe lata w Życiu Warszawy, założył i redagował u nas w Poznaniu czasopismo „Taniec“. Potem kontynuował je w Warszawie, ale nie z takim już sukcesem.

 

Pastor wkrótce wyfrunął za granicę i najpierw zrobił karierę jako solista baletu, a potem – jeszcze większą – jako choreograf. Chynowski został kierownikiem literackim Teatru Wielkiego w Warszawie, najlepszym w całej jego historii, zresztą pod moją dyrekcją. Wtedy to nie ustawał w formułowaniu i głoszeniu idei usamodzielnienia sztuki baletowej i wyzwolenia jej od służebnej roli w strukturze organizacyjnej teatru operowego.

 

Dobrze rozumiałem te jego poglądy, zwłaszcza zapatrzony w działalność Johna Neumeiera, z sukcesami kierującego w Hamburgu niezależnym zespołem baletowym wyłonionym z tamtejszej Opery. Nie zdążyłem jednak dokonać w Warszawie takiej transformacji (Maria Krzyszkowska), a w czasie drugiej mojej dyrekcji (Emil Wesołowski). Postanowiłem – zresztą za poradą Wesołowskiego – namówić Krzysztofa Pastora, aby nie przerywając międzynarodowej kariery, wrócił do Polski i dokonał tego, czego właśnie jesteśmy świadkami po kilkunastu latach. Zanim to się stało, dzięki knowaniom warszawskich operowych wampirów, wróciłem do Poznania. Ale mój następca dokonał po mistrzowsku tego, czego ja nie zdążyłem. Nazywa się Waldemar Dąbrowski. Jemu zawdzięczamy powstanie Polskiego Baletu Narodowego. Kilkunastoletni dorobek tej samodzielnej już instytucji baletowej działającej w strukturach Opery Narodowej podpisany jest nazwiskiem Krzysztofa Pastora, współdziałaniem Pawła Chynowskiego i nieustannym patronatem, zrozumieniem, i wsparciem Waldemara Dąbrowskiego. 


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART