opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria




16 kwiecień 2024       


Wydarzenia

  • Jubileusz,TW Lodz 713-69.jpg
  • Papiez 131-164.jpg
  • Mistrz i Malgorzata 85-4152.jpg
  • Jubileusz,Opera Nova 670-14.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 345-158.jpg
  • Manru 669-108.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-25.jpg
  • Pierscien w Warszawie 917-481.jpg
  • Pierscien w Warszawie 916-141.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-100.jpg
  • Domingo w Zabrzu 272-242.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-55.jpg
  • Mozart w WOK 329-282.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 345-126.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-320.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 638-9.jpg
  • Papiez 131-48.jpg
  • La Fenice 68-188.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 345-348.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-43.jpg

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

37 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Refleksja o muzycznej Ukrainie

W polskich domach tradycyjnie zwracano uwagę na urodę Ukraińców. Zarówno kobiet, jak i mężczyzn. U nas często opowiadano, że głosy ukraińskie nie mają sobie równych w całej Słowiańszczyźnie. Dotyczyło to zarówno popisów solowych, jak i śpiewów chóralnych, z których naród ten słynął daleko poza swymi granicami. Pieśniarski repertuar ukraiński jest bogaty, różnorodny, niezwykle melodyjny i chwytający za serce. Młody baryton Andrij Skurhan zaangażowany przed laty do Teatru Wielkiego w Łodzi, już na wstępie zgłosił propozycję zaśpiewania recitalu pieśniarskiego, złożonego wyłącznie z jego pieśni ojczystych. Było to wyśmienite!

 

Śpiewaków ukraińskich o reputacji światowej nie było zbyt wielu. Wspaniały bas Borys Gmyria (1903-1969) był wprawdzie solistą moskiewskiego Bolszoj, ale młodszy od niego o całe pokolenie baryton Dmytro Hinatiuk całą karierę odśpiewał w Operze Kijowskiej, po zakończeniu której został jej reżyserem, dyrektorem, a nawet członkiem parlamentu ukraińskiego. Jeszcze w XIX stuleciu dużą sławą cieszył się baryton Semen Hułak Artemowski, który był również kompozytorem, rówieśnikiem naszego Stanisława Moniuszki i skomponował cieszącą się do dziś powodzeniem na Ukrainie komiczną operę Zaporożec nad Dunajem (1863).

 

Prawdziwie światową karierę zrobiła słynna również u nas Salomea Kruszelnicka, która w młodości na przełomie dwóch ubiegłych stuleci była primadonną Opery Warszawskiej. Odnosząc sukcesy w moniuszkowskiej Halce Hrabinie uważała się za śpiewaczkę polską. Po wieloletnich sukcesach we Włoszech (i nie tylko) zdystansowała się od nas, szczerze manifestując swój patriotyzm ukraiński. Zasłynęła uratowaniem Pucciniemu Madama Butterfly w Bresci, po uprzedniej klęsce tego dzieła w La Scali. Potem wyszła bogato za mąż, a owdowiawszy, w roku 1939 powróciła do Lwowa, w którym najpierw niemiecka, a potem radziecka okupacja zatrzymały ją na stanowisku profesora śpiewu do śmierci w roku 1951. Pisze o tym obszernie w swych pamiętnikach Janina Korolewicz-Waydowa, która uważała Kruszelnicką za swą konkurentkę, więc jej nie oszczędza.

 

Dziś Opera Lwowska (nota bene zaprojektowana przez poznańskiego architekta prof. Zygmunta Gorgolewskiego i otwarta w roku 1900 prapremierą opery Janek Władysława Żeleńskiego) obecnie nosi imię właśnie Salomei Kruszelnickiej.


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART