Galeria
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Wnuczki Janiny Korolewoicz-Waydowej
Strona 2 z 2
Wprawdzie Polski Teatra Tańca to nie Opera, ale po 27. latach rządów Ewy Wycichowskiej jej miejsce zajęła Iwona Pasińska, dotychczas tancerka, a obecnie spadkobierczyni swojej Mistrzyni z jak najgorszymi rokowaniami, mimo rekomendacji Wycichowskiej od której się odcięła, podążając własną ścieżką prowadzącą donikąd. Zbliża się 50 – lecie Polskiego Teatru Tańca – Baletu Poznańskiego, z którego drugiego członu nazwy Pasińska zrezygnowała, podobnie jak jej koleżanka z Teatru Wielkiego przy ul. Fredry nie zauważyła stulecia Opery polskiej w Poznaniu.
Uprzedzam ataki na mój rzekomy seksizm, niechęć do kobiet na stanowiskach kierowniczych, jakiekolwiek urazy osobiste (bo jakie?) lub wątpienie w sens istnienia płci pięknej na stanowiskach dyrektorów teatrów operowych. Nieco inaczej jest w teatrach dramatycznych . Tutaj sukcesy kobiet dorównywały a nawet przewyższały osiągnięcia mężczyzn. Za mojego życia były to Krystyna Skuszanka, Jadwiga Chojnacka, Zuzanna Łozińska, Sabina Nowicka, Izabela Cywińska, Krystyna Janda, Sławomira Łozińska, Anna Augustynowicz i Ewa Pilawska. Ich kompetencje dotyczyły głównie zespołu aktorskiego, który w teatrze dramatycznym jest odpowiednikiem solistów w Operze. Wszakże w teatrze operowym działa jeszcze orkiestra (minimum 60 muzyków), chór (około 60 śpiewaków), balet (ponad 40 tancerzy), zmienny repertuar dochodzący niekiedy do 50-ciu spektakli i o wiele większy niż w dramacie zespół techniczny, administracyjny, obsługi sceny i widowni. Stąd moja supozycja, że kierowanie operą, to jednak zajęcie bardziej męskie i dawniejsza jaskółka Korolewicz-Waydowej, a teraz Ewy Michnik – nie czynią jeszcze wiosny.
Aby zrównoważyć kierowniczy babiniec operowy wspomnę tylko, że od prawie 30 lat w Bydgoszczy z sukcesami Operą Nova kieruje Maciej Figas, Operę Krakowską wzorowo prowadzi świetny manager Bogusław Nowak, Operą Śląską zarządza Łukasz Goik, młody, dynamiczny, kompetentny, pracowity i perspektywiczny dyrektor polskich teatrów operowych. A nową siedzibę Teatru Muzycznego w Poznaniu buduje rdzenny poznaniak Przemysław Kieliszewski świetnie wykształcony i utalentowany, swą dynamiką i pomysłowością zaprzeczający kryzysowi kadrowemu w polskich teatrach muzycznych.
Laudacje na temat moich następców w Teatrach Wielkich Warszawy i Łodzi odkładam do przyszłych felietonów. Powiem tylko, że po blisko stuleciu Janina Korolewicz-Waydowa ma mnóstwo kiepskich dyrekcyjnych wnuczek, ale za to kilku udanych wnuków. Sławomir Pietras |
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |