opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria




27 wrzesień 2022       


Wydarzenia

  • Jubileusz,TW Lodz 713-113.jpg
  • Jubileusz,Opera Nova 670-44.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 638-311.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-19.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 638-437.jpg
  • Pierscien w Warszawie 916-141.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-220.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 455-8.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-157.jpg
  • Mistrz i Malgorzata 347-313.jpg
  • La Scala w Poznaniu 155-137.jpg
  • Mozart w WOK 336-8.jpg
  • Turandot 952-426.jpg
  • Papiez 131-48.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-325.jpg
  • Mozart w WOK 336-159.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 638-228.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-25.jpg
  • Mozart w WOK 336-202.jpg
  •  JKM Elzbieta II 627-207.jpg

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

24 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Wnuczki Janiny Korolewoicz-Waydowej

Wprawdzie Polski Teatra Tańca to nie Opera, ale po 27. latach rządów Ewy Wycichowskiej jej miejsce zajęła Iwona Pasińska, dotychczas tancerka, a obecnie spadkobierczyni swojej Mistrzyni z jak najgorszymi rokowaniami, mimo rekomendacji Wycichowskiej od której się odcięła, podążając własną ścieżką prowadzącą donikąd. Zbliża się 50 – lecie Polskiego Teatru Tańca – Baletu Poznańskiego, z którego drugiego członu nazwy Pasińska zrezygnowała, podobnie jak jej koleżanka z Teatru Wielkiego przy ul. Fredry nie zauważyła stulecia Opery polskiej w Poznaniu.

 

Uprzedzam ataki na mój rzekomy seksizm, niechęć do kobiet na stanowiskach kierowniczych, jakiekolwiek urazy osobiste (bo jakie?) lub wątpienie w sens istnienia płci pięknej na stanowiskach dyrektorów teatrów operowych. Nieco inaczej jest w teatrach dramatycznych . Tutaj sukcesy kobiet dorównywały a nawet przewyższały osiągnięcia mężczyzn. Za mojego życia były to Krystyna Skuszanka, Jadwiga Chojnacka, Zuzanna Łozińska, Sabina Nowicka, Izabela Cywińska, Krystyna Janda, Sławomira Łozińska, Anna Augustynowicz i Ewa Pilawska. Ich kompetencje dotyczyły głównie zespołu aktorskiego, który w teatrze dramatycznym jest odpowiednikiem solistów w Operze. Wszakże w teatrze operowym działa jeszcze orkiestra (minimum 60 muzyków), chór (około 60 śpiewaków), balet (ponad 40 tancerzy), zmienny repertuar dochodzący niekiedy do 50-ciu spektakli i o wiele większy niż w dramacie zespół techniczny, administracyjny, obsługi sceny i widowni. Stąd moja supozycja, że kierowanie operą, to jednak zajęcie bardziej męskie i dawniejsza jaskółka Korolewicz-Waydowej, a teraz Ewy Michnik – nie czynią jeszcze wiosny.

 

Aby zrównoważyć kierowniczy babiniec operowy wspomnę tylko, że od prawie 30 lat w Bydgoszczy z sukcesami Operą Nova kieruje Maciej Figas, Operę Krakowską wzorowo prowadzi świetny manager Bogusław Nowak, Operą Śląską zarządza Łukasz Goik, młody, dynamiczny, kompetentny, pracowity i perspektywiczny dyrektor polskich teatrów operowych. A nową siedzibę Teatru Muzycznego w Poznaniu buduje rdzenny poznaniak Przemysław Kieliszewski świetnie wykształcony i utalentowany, swą dynamiką i pomysłowością zaprzeczający kryzysowi kadrowemu w polskich teatrach muzycznych.

 

Laudacje na temat moich następców w Teatrach Wielkich Warszawy i Łodzi odkładam do przyszłych felietonów. Powiem tylko, że po blisko stuleciu Janina Korolewicz-Waydowa ma mnóstwo kiepskich dyrekcyjnych wnuczek, ale za to kilku udanych wnuków.

                                                                            Sławomir Pietras


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART