opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria




1 grudzień 2022       


Wydarzenia

  • Pierscien w Warszawie 916-141.jpg
  • Pierscien w Warszawie 916-81.jpg
  • La Fenice 613-37.jpg
  • Papiez 131-169.jpg
  •  JKM Elzbieta II 627-100.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-56.jpg
  • Pierscien w Warszawie 910-4630.jpg
  • Papiez 131-123.jpg
  • Mistrz i Malgorzata 85-4162.jpg
  • Mistrz i Malgorzata 85-4152.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-275.jpg
  • Mozart w WOK 336-202.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-296.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 345-174.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 454-239.jpg
  • La Scala w Poznaniu 155-174.jpg
  • Mozart w WOK 336-273.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-38.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 455-94.jpg
  • Papiez 131-89.jpg

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

4 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Wnuczki Janiny Korolewoicz-Waydowej

W ubiegłym stuleciu byliśmy dumni, że nasza wielka śpiewaczka Janina Korolewicz- Waydowa jako pierwsza kobieta na świecie była – i to aż dwukrotnie – dyrektorką Opery Warszawskiej. Po wojnie nie wracano już do eksperymentu z kobietami, z wyjątkiem Danuty Baduszkowej, Barbary Kostrzewskiej, Beaty Artemskiej i Stanisławy Stanisławskiej, które rządziły tylko Operetkami.

 

Do feminizacji stanowiska dyrektora operowo-operetkowego powrócono w naszym stuleciu, zachęcając się zapewne osiągnięciami Ewy Michnik w Krakowie i Wrocławiu. W ostatnich latach ta feminizacja znacznie się rozpowszechniła obejmując niespotykane dotąd rozmiary. Przyczyniły się do tego bezsensowne konkursy na to stanowisko, wyłaniające nieudaczników i beztalencia – zresztą płci obojga – rozwalające polskie teatry muzyczne, jeden po drugim.

 

Pominę nieporozumienia na tym stanowisku w Teatrach Muzycznych (bo tak się teraz nazywają dawne Operetki) w Lublinie i Łodzi. Ale przypomnę krótkotrwałą i spektakularną klęskę w rządzeniu teatrem wybitnej śpiewaczki i pedagoga – Ewy Iżykowskiej. Po pierwszych poczynaniach jej następczyni Wioletty Bieleckiej w Operze Podlaskiej niestety nie wróżę sukcesów mimo, że spełniła białostockie marzenia bycia krajanką i jest doskonałym chórmistrzem (ale to nie to samo!). Od lat udowadnia przydatność do kierowania czymkolwiek Alicja Węgorzewska. Też śpiewaczka, ale nie wybitna, „tańcująca na wszystkich weselach”, podśpiewując, jurorując i uprawiając konferansjerkę, grając własne monodramy i przejawiając zakulisowe apetyty na rozwój swej podejrzanej kariery.

 

Osoba płci żeńskiej od kilku lat kierująca Teatrem Wielkim w Poznaniu wyrządziła już tyle szkody Gmachowi pod Pegazem, że postanowiono oddać budynek do remontu. Szkoda, że nie jego substancję artystyczną, którą po tej bezsensownej postaci będzie trzeba odnawiać całe dziesięciolecia. Zapowiada się, że podobny los spotka Operę Wrocławską, którą licznymi skandalami nie powaliła jeszcze dyrekcja Haliny Ołdakowskiej, naznaczona bezrozumnymi kontraktami jej artystycznych partnerów, złą gospodarką, fatalnymi posunięciami kadrowymi, nagannym stylem pracy, a – co najważniejsze – nihilizmem repertuarowym, mimo komicznych deklaracji, że „…będziemy najlepszą operą na świecie”.


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART